9 voorbeelden uit het dagelijkse leven
Wat is een familiale verzekering? Is ze ook nuttig als u geen kinderen of dieren hebt? En wat dekt ze precies? Hieronder negen voorbeelden uit het dagelijkse leven.
Waarvoor dient de familiale verzekering?
Een familiale verzekering is een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering: zij vergoedt de financiële gevolgen van uw aansprakelijkheid voor de schade die u of een gezinslid in uw privéleven berokkent aan een derde (= een andere persoon dan uzelf en uw gezinsleden).
Ook nuttig zonder dieren en kinderen
Een familiale verzekering dekt de gevolgen van ongelukken veroorzaakt door uzelf, uw partner, uw kinderen en uw huisdieren. Bijvoorbeeld: uw hond bijt de postbode of uw dochtertje rijdt met haar fiets tegen de auto van de buren. Maar de familiale verzekering doet veel meer dan dat.
De P&V BA Gezin: een geruststellend breed actieterrein
Uw P&V BA Gezin verzekert uw aansprakelijkheid voor de blunders van alle gezinsleden die met u onder hetzelfde dak leven, maar ook voor die van uw kotstudenten.
9 voorbeelden uit het dagelijkse leven
- U helpt een goede vriend verhuizen. In uw haast struikelt u over een trapje. Een dure flatscreentelevisie glipt uit uw vingers en raakt onherstelbaar beschadigd. Dankzij uw familiale verzekering moet u alleen de vrijstelling zelf betalen. Dat is het deel van het schadebedrag dat voor uw eigen rekening is (aan de index van 1 juli 2022 is dat 295,32 euro).
- U steekt verstrooid de straat over en veroorzaakt een ongeluk. U bent aansprakelijk en moet alle schade vergoeden. Het bedrag kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Gelukkig kunt u een beroep doen op uw familiale verzekering.
Wist u trouwens dat zwakke weggebruikers (fietsers, voetgangers) bij een verkeersongeval met een motorrijtuig een beschermde status hebben? Dat wil zeggen dat de verzekeraar van het motorrijtuig hen vergoedt voor hun lichamelijke letsels en de eventuele bijhorende kledijschade. Maar als de zwakke weggebruiker zelf het ongeluk heeft veroorzaakt, moet hij natuurlijk de schade aan het voertuig vergoeden en draait hij ook op voor de lichamelijke letsels die de bestuurder van het motorijtuig oploopt.
- Uw zoon verliest de controle bij het skiën en doet een andere skiër vallen. Die breekt daardoor een been en een arm. Uw familiale verzekering vergoedt de schade.
- U steekt een barbecue aan op een camping. De droge ondergrond vat vuur. Voor u kunt blussen, heeft de brand al drie tenten in de as gelegd. Ook hier vergoedt uw familiale verzekering de schade.
- Uw poetshulp gooit op een ijskoude winterdag een emmer water op uw voetpad. Een voorbijganger glijdt uit en breekt zijn enkel. De medische en andere kosten worden opgenomen door uw familiale verzekering.
- U hebt uw tuin laten verwilderen. Een van de bomen is ziek en valt op de wagen van de buurvrouw. Uw familiale verzekering vergoedt de schade aan het voertuig.
- Uw nieuwe partner trekt met haar/zijn twee zonen bij u in. Met uw nieuw samengesteld gezin trekt u in de paasvakantie een week naar zee. Na een actieve dag op het strand wilt uw zanderige plus-zoon een bad nemen. Hij draait alvast de kraan open en gaat zich in zijn kamer uitkleden. Daar raakt hij afgeleid door de berichtjes op zijn smartphone en vergeet dat zijn bad aan het vollopen is. Resultaat: een overstroming in de badkamer van uw gehuurde bungalow. Gelukkig valt uw vakantie niet helemaal in het water, want ook schade door water of vuur aan uw vakantieverblijf is automatisch gedekt in een P&V BA Gezin.
- Uw partner ruilt zijn oude auto in tegen een elektrische fiets. Tijdens zijn eerste ritje rijdt hij in een smalle straat te dicht bij een geparkeerde auto en beschadigt het portier en de zijspiegel. Deze schade is gedekt in de P&V BA Gezin, op voorwaarde dat het gaat om een fiets met trapondersteuning. Ook de materiële- en letselschade die u toebrengt aan anderen bij het gebruik van andere elektrisch aangedreven voortbewegingstoestellen met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, zoals elektrische steps, hoverboards of Segways, is gedekt.
- Uw kind wordt op weg van school naar huis het slachtoffer van een verkeersongeval. Dankzij de waarborg rechtsbijstand van uw familiale verzekering wordt u bijgestaan zodat u een correcte schadevergoeding krijgt. Is een minnelijke schikking niet mogelijk en moet u toch naar de rechtbank stappen, dan worden de gerechtskosten en het ereloon van de advocaat of expert die u helpt, door de verzekeraar betaald.
Een familiale verzekering is dus niet alleen nuttig als u schade aan een derde veroorzaakt, maar zeker ook als iemand u schade berokkent.
Goed om weten: alleenstaanden en koppels (waarvan minstens één van beide 60 jaar is), die kiezen voor een BA Gezin bij P&V, krijgen een premiekorting van 15%. Uw P&V-adviseur berekent graag uw premie.
Ter info
- Bij een aantal pechgevallen komt de familiale verzekering niet tussen, namelijk als u wettelijk verplicht bent om een aparte verzekering af te sluiten. Denk aan:
- de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid Auto voor een auto of motor
- de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid Jacht voor jagers.
- Ook uw contractuele aansprakelijkheid* is niet gedekt door de familiale verzekering. Denk bijvoorbeeld aan schade die u berokkent aan de woning die u huurt.
- Voor materiële schade is een vrijstelling van toepassing, maar dat is niet het geval voor lichamelijke letsels.
* Uw aansprakelijkheid die voortvloeit uit een gebrekkige uitvoering van een contract.
Meer weten over de familiale verzekering?
Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje, maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Hebt u nog geen familiale verzekering? Contacteer dan uw P&V-adviseur voor meer informatie. Hij vertelt er u graag alles over.
Dit artikel werd geactualiseerd op 29/08/2022.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering BA Gezin ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be/nl/homepage).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.