Pechbijstand: wat houdt dat in?
Bij autopech en technische problemen met uw wagen zorgt de pechverhelping voor onmiddellijke hulp, in binnen- en buitenland. Hij laat uw auto bijvoorbeeld slepen of ter plaatse herstellen, en kan zorgen dat u en uw passagiers uw bestemming bereiken.
Waarvoor dient een verzekering pechbijstand?
Sommige BA-autoverzekeringen bevatten al een bijstand na ongeval. Dat betekent dat u op onmiddellijke hulp kunt rekenen als u een ongeval hebt gehad, of u nu in fout was of niet.
De verzekering pechbijstand verleent dezelfde, onmiddellijke hulp om u en uw passagiers zo snel mogelijk verder te helpen als uw auto door pech niet meer verder kan. De verzekering pechbijstand kan bijvoorbeeld een takelwagen ter plaatse sturen, voor een vervangwagen zorgen of een hotel regelen.
Wanneer komt de pechverhelping tussen?
Niet alle pechbijstandsverzekeringen zijn dezelfde. Een verzekeraar kan bijvoorbeeld tussenkomen bij een mechanisch, elektronisch, elektrisch of hydraulisch defect, dat niet veroorzaakt werd door een ongeval. Een voorbeeld: uw auto staat op uw oprit en u krijgt hem niet meer gestart. Maar ook bij:
- een lekke band;
- een defect koelingssysteem;
- een defect anti-diefstal- of alarmsysteem;
- startcode vergeten;
- brandstofpech;
- sleutels vergeten, verloren of gestolen.
Wat doet de pechbijstand concreet voor mijn wagen?
Bij autopech belt u eerst naar uw bijstandsnummer. Dat nummer is 24 uur op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar. U vindt dit nummer op uw groene kaart. U belt best zodra u de pech hebt vastgesteld. Als u op eigen initiatief kosten maakt om uw auto te laten herstellen of slepen, kan de verzekeraar in principe weigeren bijstand te verlenen.
Pechsituatie |
Hoe kan de pechbijstand helpen? |
Pech in België |
Ter plaatse sturen van een hersteller, sleepkosten, vervoer naar uw eigen garage en kosten om de auto te bewaren. |
Pech in buitenland |
Zelfde diensten als in België plus wrakafstand en verzending wisselstukken. |
Lekke band |
Sturen van een hersteller. Als het probleem niet ter plaatse verholpen kan worden, wordt het voertuig gesleept tot de dichtstbijzijnde garage. |
Defect koelingssysteem |
Defect antidiefstal- of alarmsysteem |
Startcode vergeten |
Brandstofpech of vergissing van brandstof |
Sleutels vergeten, verloren of gestolen |
Een van de volgende diensten, afhankelijk van de omstandigheden:
- heen- en terugreis per taxi om de sleutels op te halen;
- hersteller opent ter plaatse het voertuig;
- kosten voor de verzending van het dubbel van de sleutels, gemaakt door een kennis of een familielid;
- slepen naar de dichtsbijzijnde garage.
|
Wat doet de pechverhelping concreet voor mij en mijn passagiers?
Zodra de herstelling langer duurt dan bijvoorbeeld 2 uur in België, en 24 uur in het buitenland, kan een pechbijstand één van de volgende 4 diensten leveren aan de inzittenden:
- terugreis naar de woonplaats;
- vervoer naar de plaats van bestemming;
- hotelkosten;
- vervangingsvoertuig, voor een beperkt aantal dagen.
Daarnaast regelt en betaalt de pechbijstand meestal ook deze bijkomende 3 diensten:
- een vervoermiddel om uw hersteld voertuig op te halen;
- vervoer van de bagage;
- vervoer van huisdieren.
Ben ik al niet verzekerd door een andere verzekering?
Sommige automerken geven bij de aankoop van een nieuwe wagen gratis bijstand bij pech, ongeval of diefstal. Deze pechbijstand is voor één of meerdere jaren geldig, op voorwaarde dat u uw auto bij een merkgarage laat onderhouden. Bij sommige automerken kunt u deze bijstandsverzekering laten verlengen. Opgelet: deze vormen van bijstand zijn meestal beperkter.
De bijstand van een automerk lijkt inhoudelijk sterk op die van een traditionele verzekeraar, maar er zijn steeds verschillen. Het loont dus zeker de moeite om de algemene voorwaarden naast elkaar te leggen. Een automerk kan bij pech bijvoorbeeld een vervangingsvoertuig voor maximaal 4 dagen voorzien in het buitenland, in plaats van de 10 dagen bij een verzekeraar.