De rechten van de zwakke weggebruiker
Stel: u rijdt met uw fiets naar de winkel maar bent nog niet goed wakker: u rijdt door het rood licht en wordt aangereden door een wagen. U bent dus in fout. Wordt u in zo’n geval als zwakke weggebruiker beschermd door de wet? Moet u de schade aan de wagen betalen? Of kunt u een beroep doen op uw verzekeraar? En welke verzekering moet de chauffeur van de wagen inroepen?
Wat is een zwakke weggebruiker?
Op de openbare weg noemen we ’zwakke weggebruikers’:
- mensen die geen motorvoertuig besturen, zoals fietsers en voetgangers
- passagiers van motorvoertuigen (auto, vrachtwagen, bus, tram, …)
Goed om weten: Er is een uitzondering: ook gehandicapte personen in een gemotoriseerde rolstoel worden beschouwd als zwakke weggebruiker.
Wat zijn de rechten van een zwakke weggebruiker?
Als zwakke weggebruiker die het slachtoffer wordt van een ongeluk met een motorvoertuig op de openbare weg, krijgt u automatisch een vergoeding voor uw letselschade en voor de schade aan uw kleren. Ook al was u in fout. U krijgt dus een vergoeding voor uw medische kosten of bijvoorbeeld invaliditeit. Als u overlijdt, krijgen uw erfgenamen een schadevergoeding.
Vergoeding voor de schade aan de fiets
Een fietser die een ongeluk veroorzaakt, krijgt nooit een vergoeding voor de schade aan zijn fiets. Bent u in uw recht, dan krijgt u wél een schadevergoeding van de tegenpartij. De wet maakt dus een onderscheid tussen materiële schade en lichamelijke schade (letselschade).
Wie vergoedt de letselschade van een zwakke weggebruiker?
De lichamelijke schade van de zwakke weggebruiker wordt vergoed door de autoverzekering van het betrokken motorvoertuig.
Heeft de schadeloosstelling van de zwakke weggebruiker invloed op de bonus-malus van de chauffeur van de wagen?
- Niet als hij in zijn recht was.
- Wel als u hij in fout was.
En wat als de wagen niet verzekerd is?
Hopelijk hebt u een rechtsbijstandsverzekering. Die verzekering helpt u als zwakke weggebruiker onder andere om uw rechten te doen gelden en de nodige stappen te ondernemen bij het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds. Die procedure duurt echter vaak lang, u laat zich dan ook beter bijstaan door uw verzekeraar. Als een minnelijke regeling onmogelijk blijkt, komt de rechtsbijstandsverzekeraar tussen in de eventuele erelonen van een advocaat en de gerechtskosten. Ook de kosten van specialisten (artsen, experten, …) zijn voor rekening van de rechtsbijstandsverzekeraar als hun tussenkomst vereist is.
Wat zijn de verplichtingen van een zwakke weggebruiker die een ongeval veroorzaakt?
Ondanks uw wettelijke bescherming moet u als zwakke weggebruiker het verkeersreglement respecteren. Als u een fout begaat, moet u die rechtzetten. Wanneer u dus als fietser door een rood licht rijdt en met een wagen botst, dan moet u de herstellingen aan de wagen en de eventuele medische kosten van de bestuurder en passagiers betalen.
De familiale verzekering: wereldwijde bescherming voor het hele gezin
Wij raden zwakke weggebruikers aan om een familiale verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid privé-leven) af te sluiten. Die verzekering regelt de financiële gevolgen van fouten die u maakt in uw privéleven. In dit geval betekent het dat u met een familiale verzekering niet zelf de kosten aan de wagen moet betalen (met uitzondering van de vrijstelling die de familiale verzekering voorziet en die van het reparatiebedrag wordt afgetrokken).
Onze tips
Kijk na of u een rechtsbijstandsverzekering hebt. Die betaalt niet alleen de kosten voor advocaten en experten terug, maar helpt u ook uw rechten te doen gelden. Voor fietsers, voetgangers, zwakke weggebruikers... is een familiale verzekering onmisbaar. Die verzekert u voor een bescheiden prijs tegen de financiële gevolgen van een ongeluk (zelfs de schade door uw huisdieren is gedekt).
Meer weten?
Uw P&V-agent beantwoordt graag al uw vragen over deze en andere verzekeringen.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.