Hartelijk dank aan alle vrouwen en mannen van de brandweer!

Gepost in: Voertuig Woning

Image of the blog article

Op 4 mei vieren we de Internationale Dag van de Brandweer. Een mooie gelegenheid om alle 17.300 professionele én vrijwillige brandweerlieden in ons land eens in de bloemetjes te zetten! 

Hoe zorgt u er mee voor dat deze dappere mensen voorrang kunnen geven aan échte noodgevallen? Wat doet u als u een brandweerwagen met blauw zwaailicht en sirene ziet naderen? En hoe kunt u zelf het aantal (vermijdbare) brandweerinterventies verminderen? U ontdekt het in dit artikel.

Welk nummer belt u als u hulp nodig hebt van de brandweer?

Brandweerlui doen veel meer dan branden blussen. Ze staan ook paraat om mensen en dieren uit hachelijke situaties te bevrijden, om medische hulp te verlenen, om wespennesten te verdelgen of om eigendommen te beschermen bij storm of wateroverlast.

Maar welk nummer moet u ook alweer bellen als u een beroep wilt doen op de brandweer? Even recapituleren:

  • 112 of 101: deze nummers belt u alleen als u dringend een ambulance, de politie of de brandweer nodig hebt. Ze zijn bedoeld voor potentieel levensbedreigende situaties. Specifiek voor de brandweer is dat wanneer er een gebouw, bos of auto in brand staat.
  • 1722: wordt tijdelijk geactiveerd door de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken bij stormen of wateroverlast. U kunt dit nummer onder meer bellen voor een ondergelopen kelder, forse schade aan uw dakbedekking of wateroverlast op de weg. De activatie van dit noodnummer wordt altijd via de media (tv, radio…) aangekondigd. 

Sinds juli 2021 kunt u ook terecht op het e-loket www.1722.be. Dit nationale e-loket behandelt uw aanvraag op dezelfde wijze als een oproep naar het nummer 1722, maar het is wel permanent bereikbaar. Het e-loket is het meest efficiënte kanaal om brandweerhulp te vragen voor niet-levensbedreigende situaties en bijvoorbeeld ook om een wespennest in de nabijheid van uw woning te verdelgen.

Moet u altijd de weg vrijmaken voor een brandweerwagen en hoe doet u dat?

Brandweerwagens zijn prioritaire voertuigen, net zoals ambulances of politiecombi’s. Als hun opdracht dat rechtvaardigt, krijgen ze bepaalde voorrechten in het verkeer, zoals het overschrijden van de snelheidslimieten of het rijden op de pechstrook van de autostrade. Wanneer ze gebruikmaken van hun blauw zwaailicht én hun sirene, dan moet u ze altijd voorrang geven of doorlaten. Meer informatie vindt u in dit artikel, maar hierbij alvast de belangrijkste vuistregels om veilig de weg vrij te maken voor de brandweer:

  • Blijf kalm! Vermijd plotselinge of onvoorspelbare (rem)manoeuvres die andere weggebruikers, inclusief de brandweerwagen, in gevaar brengen.
  • Wees alert! Zet uw muziek niet te luid en beperk het handsfree bellen of andere mogelijke afleidingen zodat u zich maximaal kunt concentreren op het verkeer en de eventuele instructies van de hulpdiensten.
  • Wijk uit naar rechts als dat mogelijk is en stop op een veilige plaats om de doorgang vrij te maken.
  • Maak ruimte en rijd nooit een kruispunt op als het dreigt dicht te slibben.
  • Op de autostrade of in de file: verleen doorgang aan brandweerwagens en andere prioritaire voertuigen door een reddingsstrook te vormen. Hier leest u hoe u dat doet.

Vijf tips om het werk van de brandweer te verlichten

Onze brandweerdiensten moeten nog vaak onnodig uitrukken: na loos of vals alarm of na incidenten die had kunnen worden vermeden. Om het werk van onze brand te verlichten, geven we u de volgende tips:

  • Let op in de keuken, want een derde van alle woningbranden ontstaat hier. Laat potten of pannen nooit onbewaakt achter op het vuur en houd uw keukentoestellen proper, want opgehoopt vet, kruimels, etensresten of ander vuil vergroten het risico op brand. Met een blusdeken of brandblusser kunt u zelf beginnende brandjes blussers, maar zorg dat u weet hoe u ze moet gebruiken.
  • Vermijd vals alarm! Verouderde of slecht onderhouden brandalarmen zijn vaak de oorzaak van valse oproepen. Door uw alarminstallatie regelmatig te laten nakijken, voorkomt u valse alarmmeldingen en onnodige interventies van de hulpdiensten.
  • Installeer minstens één rookmelder op elke verdieping van uw woning. Dit is verplicht in alle woningen in Vlaanderen en Wallonië en ook in alle huurwoningen in Brussel. Meer info over het installeren van rookmelders vindt u hier.
  • Op het werk: respecteer de brandveiligheidsvoorschriften en zorg dat u weet wat u moet doen bij brandalarm. Houd gangen en nooduitgangen vrij van obstakels en meld eventuele brandrisico’s aan de bevoegde dienst.
  • En tot slot: toon waardering en dankbaarheid voor het werk van onze brandweerlieden en volg altijd hun instructies in noodsituaties.     

Wat na schade aan uw woning?

Een omgevallen boom in uw tuin, beschadiging van uw tuinhuis, schade aan uw toestellen na een plotse elektriciteitspanne… hiervoor kunt u in principe geen beroep doen op de brandweer. In bepaalde gevallen is dergelijke schade echter wel gedekt door uw brandverzekering, als dat voorzien is in de algemene en bijzondere voorwaarden van uw contract. Uw verzekeringsadviseur kan u hier meer informatie over bezorgen en checken of uw woning voldoende verzekerd is.

Met een P&V-brandverzekering kunt u alvast 24/7 gebruik maken van P&V Bijstand Woning op 02/229.00.11, en dit voor dringende hulp na een verzekerd schadegeval of wanneer uw woning niet meer normaal bewoonbaar is.

Benieuwd naar deze brandverzekering en de vele voordelen? Maak een afspraak met een P&V-adviseur in uw buurt en vraag uw vrijblijvende prijsofferte.

 

Bron: de website 112.be van de FOD Binnenlandse Zaken.


Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Woning ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Om uw risicoprofiel te bepalen, hanteren we enkele segmentatiecriteria. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de informatiefiche aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e-mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.

Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

In vuur en vlam? Beter niet in de keuken.

Huurder? Geniet nu van 15% korting op uw brandverzekering.*

Ontdek hier onze actie   

* Aanbod onder voorwaarden, geldig tot 15/05/2024

Onrust op de beurzen? Kies voor een vaste rentevoet met de Verzekeringsbon

Gepost in: Sparen

Image of the blog article

De afgelopen weken hebben we aanzienlijke onrust gezien op de beurzen wereldwijd. Dat laat zien hoe belangrijk het is om een deel van uw spaargeld op een veilige manier te beleggen. Met de Verzekeringsbon van P&V kiest u voor financiële zekerheid. Terwijl aandelenkoersen op en neer gaan, groeit het geld dat u in de Verzekeringsbon legt jaarlijks met een gegarandeerde brutorente van 2,5%. Als u intekent voor eind mei profiteert u daarbovenop van onze 2%-actie.

Is de Verzekeringsbon iets voor u?

  • U kunt uw geld 8 jaar missen. De looptijd van de Verzekeringsbon is 8 jaar en 1 dag. Dat is niet toevallig, want bij een tak 21-levensverzekering is er geen roerende voorheffing verschuldigd bij opname na 8 jaar. Zo haalt u nog meer uit uw spaargeld.
  • U zoekt een veilige belegging. Bij de Verzekeringsbon staat uw intrestvoet 8 jaar lang vast. Bovendien wordt dit product gewaarborgd door het Garantiefonds dat geldt voor tak 21-producten tot maximum 100.000 euro per verzekeringnemer per verzekeringsmaatschappij. 
  • U kan minstens 2.000 euro beleggen. In de Verzekeringsbon kunt u uitsluitend sparen met een eenmalige premie van minimaal 2.000 euro. Bijstortingen zijn niet mogelijk.

Extra voordeel voor de snelle beslisser

Als u minstens 10.000 euro spaart voor 31 mei 2025, stort P&V 2% extra in uw contract, met een maximum van 2.000 per contract en per klant. Het reglement van de 2%-actie is beschikbaar op pv.be of bij uw P&V-adviseur.

Interesse in de Verzekeringsbon?

Contacteer een P&V-adviseur of maak online een afspraak voor advies op maat.

Belangrijke informatie

2,5% is de actuele intrestvoet die van toepassing is voor contracten afgesloten vanaf 28/04/2025. Voor uw toekomstige contracten kan P&V deze intrestvoet aanpassen.

Dit artikel is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de Verzekeringsbon, een tak 21-levensverzekering ontwikkeld door P&V, waarop het Belgisch recht van toepassing is. Voordat u een verzekering afsluit, adviseren wij u kennis te nemen van het essentiële informatiedocument van dit product, het document nuttige informatie, duurzaamheidsinormatie en de algemene voorwaarden. We lichten hier onder meer de belangrijkste risico’s, de kosten en taksen, de beleggingsdoelstelling en het rendement verder toe. Deze documenten zijn beschikbaar op www.pv.be of bij uw P&V-adviseur.  

De verzekeringsovereenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde duur van 8 jaar en 1 dag.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met uw P&V-adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van Vivium die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel) of via mail (klacht@pv.be). Gaat u niet akkoord met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich per post weden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35, 1000 Brussel), telefonisch (02/547.68.71) of via e-mail (info@ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.

Neem voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte contact op met uw P&V-adviseur.

U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Wat is een Verzekeringsbon en hoe doet u er uw voordeel mee?

Gepost in: Life Sparen

Image of the blog article

Wil u uw kinderen financieel steunen bij hun studie? Een extra buffer opbouwen voor de toekomst? Of droomt u van een mooie reis of een zorgeloos pensioen? Dat zijn mooie spaardoelen, waarvoor u het geld niet meteen nodig heeft. Met de Verzekeringsbon van P&V haalt u meer uit uw spaargeld, met de nodige zekerheid. De gegarandeerde intrestvoet blijft acht jaar lang vaststaan, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over schommelingen op de beurs. Dat betekent beleggen met een gerust hart.

Wat is een Verzekeringsbon?

De Verzekeringsbon is een tak 21-levensverzekering met een vaste looptijd van acht jaar en één dag. De intrestvoet staat 8 jaar lang vast, dus u weet aan het begin precies welk bedrag u aan het einde krijgt. Zodra u een contract hebt afgesloten staat uw intrestvoet voor acht jaar vast.

Voor nieuwe contracten kan de intrestvoet dalen. Op de pagina van de Verzekeringsbon vindt u altijd de actuele intrestvoet terug. Door de zekerheid van een vast rendement is de Verzekeringsbon een goed alternatief voor de staatsbon of een termijnrekening.

Benieuwd naar de Verzekeringsbon? Uw P&V-adviseur vertelt u er graag meer over.

Waarom kiezen voor de Verzekeringsbon van P&V?

Hogere intrestvoet

De Verzekeringsbon heeft de bedoeling om een interessantere intrestvoet te bieden dan op een spaarrekening. Het is een goede manier om te sparen voor projecten die voor de deur staan, maar waarvoor u het geld niet meteen nodig heeft of gewoon om uw financiële planning te optimaliseren.

Belastingvoordeel

De looptijd van de Verzekeringsbon is acht jaar en één dag, dat is niet toevallig. Door deze beleggingstermijn hoeft u geen roerende voorheffing te betalen aan het einde van de periode. Zo haalt u nog meer uit uw spaargeld.

Eenmalig inleggen

U legt eenmalig minimaal 2.000 euro in. Op dat bedrag is een premietaks van 2% van toepassing dat zal ingehouden worden bij de storting. Wil u toch achteraf meer geld inleggen? Dan kan u een nieuw contract afsluiten tegen de intrestvoet die op dat moment geldt. Aan vervroegde stopzetting van het contract zijn kosten verbonden.

Advies op maat

Iedere situatie is anders. U kunt veel of weinig inleggen of de Verzekeringsbon combineren met andere spaar- en beleggingsproducten. Uw P&V-adviseur luistert naar u en geeft advies op maat voor een spaar- en beleggingsplan dat helemaal past bij uw situatie, behoeften en beleggingsprofiel. Een afspraak is vrijblijvend en kan ook digitaal. Neem contact op met uw P&V-adviseur.

Een fiscaal interessante rechtsbijstand

Gepost in: Familie Rechtsbijstand

Image of the blog article

Safety All In Life Plus: de fiscaal voordelige rechtsbijstandsverzekering

Sinds 1 september 2019 is een wet in werking getreden die een fiscaal voordeel toekent aan de rechtsbijstandsverzekering. Een voorwaarde is wel dat deze verzekering aan een aantal minimumvoorwaarden voldoet. Het doel van deze wet is om rechtsbijstand via een fiscale stimulans toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen.

Arces, rechtsbijstandspecialist van de P&V Groep, lanceerde hierop haar product​​​​​ Safety All In Life Plus. Een rechtsbijstandsverzekering die verder gaat dan wat de wetgever oplegt om in aanmerking te komen voor een belastingvoordeel.

Waarom zou u een aparte rechtsbijstandsverzekering afsluiten?

De meeste familiale, brand- en autoverzekeringen bieden een optionele rechtsbijstandswaarborg. De rechtsbijstand gekoppeld aan een brandverzekering, bijvoorbeeld, komt in principe alleen tussen bij geschillen over schadegevallen die gedekt zijn in deze verzekering. Voor andere geschillen, zoals een dispuut met uw ex-werkgever over uw ontslagvergoeding of een discussie over uw belastingaangifte met de fiscus, moet u zelf een oplossing zoeken.

Daarom raden we sommige klanten een afzonderlijke en algemene rechtsbijstandspolis aan. Dat is niet alleen overzichtelijker (één contract en één premie), u krijgt bovendien een ruimere dekking met hogere vergoedingslimieten en, vanaf 1 september 2019, eventueel zelfs met een fiscaal voordeel.

Troeven van de verzekering Safety All In Life Plus

Die nieuwe, fiscaal interessante, polis van Arces is een op zich staande rechtsbijstandverzekering en heet Safety All In Life Plus. Deze verzekering dekt zowat alle geschillen die onder de bevoegdheid van een Belgisch rechtscollege vallen.

Geschillen die via de rechtsbijstand auto moeten worden geregeld, zijn uitgesloten, maar u kunt uw rechtsbijstand auto combineren met een Safety All In Life Plus. Dat is minder administratie voor u, want uw volledige rechtsbijstand zit dan in één contract, waarvoor u één premie betaalt.

Vroeger uitgesloten in rechtsbijstandscontracten voor particulieren maar nu wel verzekerd in de Safety All In Life Plus, zijn geschillen die voortvloeien uit grotere bouwwerken die u laat uitvoeren en waarvoor u een vergunning of de tussenkomst van een architect nodig hebt.

Stel. U laat een keuken aanbouwen aan uw woning, maar deze vertoont al snel ernstige gebreken. In dat geval kunt u met een Safety All In Life Plus een beroep doen op de specialisten van Arces om een schadevergoeding te krijgen van uw aannemer. Bovendien wordt tot 8.000 euro van de kosten voor deze bijstand rechtstreeks betaald door Arces.

Een greep uit de gevallen waarin een Safety All In Life Plus ook bijstand biedt:

  • een geschil bij een eerste echtscheiding of beëindiging van wettelijke samenwoning, zowel over de personen als over de goederen die hierbij betrokken zijn: kosten gedekt tot 4.000 euro per verzekerde
  • een collectief arbeidsconflict of conflict na een faillissement of bedrijfssluiting: kosten gedekt tot 15.000 euro
  • een dispuut na een verkeersongeval waarin u betrokken bent als bestuurder van uw elektrische step, Segway of verplaatsingstoestel voor personen met een beperkte mobiliteit (met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur): kosten gedekt tot 100.000 euro.

Goed om te weten: Arces verbindt zicht ertoe u snel te helpen. Als u na een schade of geschil een beroep doet op uw rechtsbijstandsverzekeraar, dan wordt u binnen maximaal 48 uur gecontacteerd.

Hoeveel kost een Safety All In Life Plus?

De jaarpremie voor een Safety All In Life Plus bedraagt 472,45 euro (taksen inbegrepen) voor een koppel of gezin. Dat is 39,37 euro per maand.

Bent u alleenstaande? Dan krijgt u een korting van 23% en betaalt u 363,78 euro per jaar, inclusief taksen.

Gecombineerd met een rechtsbijstand auto (als u één voertuig verzekert) betaalt u op jaarbasis als koppel of gezin 553,64 euro en als alleenstaande 445,68 euro (bedragen inclusief taksen).

Van bovenvermelde bedragen moet u nog uw fiscaal voordeel aftrekken. Dit voordeel is gelijk aan 40% van een (jaarlijks indexeerbare) premieschijf van 310 euro. Via uw belastingaangifte kunt u zo op jaarbasis tot 124 euro belastingvoordeel krijgen.

U krijgt hiervoor elk jaar een fiscaal attest dat u bij uw aangifte van de personenbelasting voegt.

Omvorming van bestaande contracten en wachttijden

U sloot destijds een Safety All In Life af bij Arces of een gelijkaardige rechtsbijstand bij een concurrent? Dan kunt u dat contract laten upgraden naar een ruimere en fiscaal voordelige Safety All In Life Plus. Deze omvorming gebeurt niet automatisch, u contacteert hiervoor best uw P&V-adviseur.

De upgrade van een Safety All In Life naar een Safety All In Life Plus gebeurt via een aanhangsel dat u toevoegt aan uw bestaande contract. Uw contractnummer blijft dan behouden. Ook de omvorming van een rechtsbijstandscontract bij een andere verzekeraar naar een Safety All In Life Plus is administratief eenvoudig: uw P&V-adviseur regelt op uw vraag de opzeg van uw oude contract en bezorgt u snel een nieuwe polis.

Goed om te weten: voor sommige waarborgen in de Safety All In Life Plus geldt een wachttijd. Dat is de periode waarin een waarborg verzekerd moet zijn voor u aanspraak kunt maken op bijstand. Als u kiest voor een omzetting naar een Safety All In Life Plus, dan wordt er voor de waarborgen die ook in uw oude contract verzekerd waren rekening gehouden met de reeds verstreken wachttijden.

Een voorbeeld: voor de waarborg fiscale geschillen geldt een wachttijd van twaalf maanden. Was deze waarborg ook verzekerd in uw oude rechtsbijstandpolis die al meer dan een jaar liep? Dan geldt er voor fiscale geschillen geen wachttijd meer. Liep uw oude polis nog maar zes maanden? Dan moet u voor deze waarborg nog rekening houden met een wachttijd van zes maanden.

De waarborg geschillen die voortvloeien uit grotere bouwwerken is, zoals gezegd, ‘nieuw’. Hiervoor geldt in elk geval een contractuele wachttijd van drie jaar.

Zijn u en uw gezin volledig beschermd?

Rechtsbijstandsverzekeringen zijn er in allerlei maten en gewichten. Sommige beperken zich tot geschillen met andere personen of partijen in de sfeer van uw familiale, woning-, of autoverzekering. Andere zijn ruimer en helpen u ook als u bijvoorbeeld een geschil hebt met uw provider over een haperende internetverbinding. Welke de beste is voor uw gezin en budget, bespreekt u best met uw P&V-adviseur.

Op zoek naar een complete bescherming voor uzelf en uw gezin? Kijk dan ook even na of u een BA familiale verzekering hebt. En hebt u er al bij stilgestaan wat er gebeurt als u in uw privéleven een ongeluk krijgt en een tijd lang niet meer kan gaan werken of voor uw gezin zorgen? Ook voor dat risico hebben wij een passende oplossing: de P&V Ongevallenverzekering privéleven.

Uw P&V-adviseur vertelt u graag meer over deze drie verzekeringen.

 

Dit artikel werd geactualiseerd op 09/08/2022.

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de Safety All In Life Plus van het label Arces, een onafhankelijke dienst van de P&V-groep, die gespecialiseerd is in rechtsbijstand en onderworpen is aan de Belgische wetgeving. Op deze rechtsbijstandverzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiche aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging. 

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch (02/547.58.71) of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be). 

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.  

Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een P&V-adviseur. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Geeft uw rechtsbijstandsverzekering recht op een belastingvoordeel?

Gepost in: Familie Rechtsbijstand

Image of the blog article

De Safety All In Life Plus van Arces: fiscaal voordelige rechtsbijstand die helemaal mee is met zijn tijd

Heel wat mensen sluiten in hun familiale, brand- of autoverzekering een aanvullende waarborg rechtsbijstand af om hun belangen te verdedigen bij geschillen. Bijvoorbeeld als er na een schadegeval onenigheid ontstaat over de vergoeding die de tegenpartij hen verschuldigd is. Deze waarborg biedt echter meestal maar een beperkte dekking.

In vergelijking met onze buurlanden hebben relatief weinig gezinnen echter een globale rechtsbijstandsverzekering die voor een gepaste oplossing zorgt voor alle andere geschillen in hun privéleven. Denk hierbij aan een dispuut met uw ex-werkgever over uw ontslagvergoeding, een geschil met de verkoper van uw nieuwe wasmachine of een (naar uw mening onterechte) verwerping van uw belastingaangifte door de fiscus.

Op zich is dat verwonderlijk, want hoe voorzichtig u ook leeft, de kans dat u ooit in een conflict terechtkomt waarvoor u op eigen houtje geen oplossing kunt vinden, is reëel. In het slechtste geval raakt u zelfs verwikkeld in een gerechtelijke procedure. En de kosten hiervoor zijn, zoals u misschien zelf al hebt ondervonden na een bouwconflict of echtscheiding, de laatste jaren alleen maar toegenomen. In zo’n geval komt een gespecialiseerde rechtsbijstandsverzekering goed van pas.

Rechtsbijstand in cijfers

Volgens beroepsorganisatie Assuralia bedroeg (in 2019) het aantal rechtsbijstandsverzekeringen gekoppeld aan een autoverzekering meer dan 6 miljoen, en deze gekoppeld aan een familiale verzekering nog eens ruim 5,5 miljoen. Het aantal ruime, globale rechtsbijstandsverzekeringen is veel beperkter: slechts 463.500 Belgische gezinnen kan ook rekenen op een globale rechtsbijstand. Dat is amper één gezin op tien.

Sluit voor 31 december een Safety All In Life Plus af en geniet van een fiscaal voordeel tot 124 euro

Om juridische bescherming voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken, kent de overheid sinds 1 september 2019 een belastingvoordeel toe aan wie een ruime, op zich staande rechtsbijstand afsluit. Deze verzekering moet dan wel beantwoorden aan een aantal wettelijke minimumcriteria.

En één van de sterkste producten op de Belgische markt die aan deze criteria voldoet (en zelfs nog een ruimere bescherming biedt), dat is de Safety All In Life Plus van Arces, kwaliteitslabel voor rechtsbijstand van P&V.

Als u deze verzekering vóór 31 december 2022 afsluit bij uw P&V adviseur EN ook dit jaar nog uw volledige jaarpremie stort, dan hebt u voor het aanslagjaar 2023 (inkomstenjaar 2022) recht op een belastingvermindering tot 124 euro, bovenop de voordelen van uw eventuele andere fiscaal gunstige verzekeringsproducten.

U hebt al een rechtsbijstand Safety All In? Dan kunt u deze bij uw P&V-adviseur laten upgraden naar de fiscaal interessante en bovendien goedkopere Plus-formule. Uw adviseur berekent graag welk belastingvoordeel u dit voor u in de toekomst oplevert.

Wat moet u doen om van uw fiscaal voordeel te genieten?

Als u een Safety All In Life Plus afsluit, dan bezorgt P&V u elk jaar een fiscaal attest om bij uw aangifte van de personenbelasting te voegen. Het premiebedrag dat u mag aangeven, is begrensd tot 310 euro en moet worden ingevuld in vak X, code 1344 of 2344. Uw belastingvoordeel bedraagt 40% van dit bedrag, oftewel (maximum) 124 euro voor aanslagjaar 2023.

Op zoek naar een volledige rechtsbijstand die de laatste trends volgt?

De Safety All In Life Plus is niet alleen een fiscaal interessant product. Het is een complete rechtsbijstand die zowat alle geschillen in uw privéleven dekt die onder de bevoegdheid van een Belgisch rechtscollege vallen. Een uitzondering hierop vormen de geschillen die onder de rechtsbijstand auto vallen. Bij Arces kunt u uw rechtsbijstand auto echter wel combineren met uw Safety All In Life Plus in één contract, waarvoor u één premie betaalt.

Bovendien is de Safety All In Life Plus helemaal mee met de laatste evoluties in onze samenleving.

Drie voorbeelden van gedekte geschillen (als ze zich voordoen in uw privéleven):

  1. Om op onze bestemming te geraken, combineren we steeds vaker verschillende vervoersopties. Denk hierbij aan elektrische fietsen of steps, speed pedelecs … Als u hierbij verwikkeld raakt in een verkeersongeval en juridische hulp nodig hebt om met alle partijen tot een schikking te komen, dan kunt u een beroep doen op de Safety All In Life Plus.
  2. Stel: U valt na een bruusk remmanoeuvre van de buschauffeur, breekt een arm en bent twee maanden arbeidsongeschikt. Met een Safety All In Life Plus staat u er niet alleen voor. U kunt terugvallen op uw hulp en de expertise van Arces om een billijke schadevergoeding te krijgen, zo nodig langs juridische weg.
  3. De Safety All In Life Plus biedt juridische bescherming in alle landen van de Europese Unie. En hoewel de Brexit intussen een feit is, blijft deze rechtsbijstand ook geldig in het Verenigd Koninkrijk.

Betaalt u teveel voor uw rechtsbijstand? Doe de verzekeringscheck!

Benieuwd naar de formule die uw rechten het beste verdedigt en die aansluit bij uw levensstijl? Geïnteresseerd in een volledige check-up van uw verzekeringen, gratis en zonder enige verplichting? In een P&V-kantoor of digitaal, reken op uw adviseur om al uw lopende contracten en rechtsbijstandswaarborgen, bij P&V of bij een andere maatschappij, onder de loep te nemen. Hij bekijkt graag samen met u of u dubbel verzekerd bent en welke dekkingen u eventueel kunt schrappen.

 

Dit artikel werd geactualiseerd op 26/07/2022.

​​​​​​

Nieuwe artikels