Veiligheid op de fiets vraagt om de nodige voorzorgsmaatregelen. En daar spelen fietsaccessoires een cruciale rol in. Sommige zijn zo belangrijk dat ze zelfs wettelijk verplicht zijn in ons land. We lijsten de wettelijk verplichte accessoires voor de verschillende soorten fietsen op, zodat u met een gerust hart de weg op kunt.
Verplichte fietsaccessoires per type fiets
Type fiets |
Verplichte accessoires |
---|---|
Alle fietsen |
|
Stadsfiets |
|
Koersfiets en mountainbike (MTB) |
|
Kinderfiets, plooifiets en minifiets
|
|
Driewielers en bakfietsen |
|
Veilig fietsen met goede fietsverlichting
Zien en gezien worden, daar draait het om. En daar helpt verlichting u natuurlijk bij, of u nu fietst, skateboardt of stept. Zoals u kon lezen in de tabel, verplicht de Belgische wetgeving een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan. De lichten moeten branden wanneer het donker is of wanneer de zichtbaarheid beperkt is tot 200 meter, zoals bij felle mist. U mag de lichten ook op uw lichaam bevestigen.
Verschillende merken ontwikkelden (slimme) fietsverlichting om te bevestigen op uw helm of uw kledij, zoals onze partners Proviz en Cosmo Connected. Wist u trouwens dat u met uw P&V-fietsverzekering 20% korting krijgt op hun producten?
Niet altijd verplicht: reflectoren
Net zoals lichten spelen ook reflectoren een belangrijke rol in de zichtbaarheid op de fiets. Daarom zijn ze meestal ook wettelijk verplicht, al zijn er enkele uitzonderingen.
Op kinder-, plooi- en minifietsen moeten enkel reflectoren aanwezig zijn wanneer u er ’s nachts mee rondrijdt of bij een zichtbaarheid beperkt tot 200 meter. Als uw mountainbike of koersfiets minstens één spatbord heeft, dan moet uw fiets ook uitgerust zijn met een witte reflector vooraan en een rode achteraan. Rijdt u ’s nachts of bij beperkte zichtbaarheid met dit type fiets, dan moet u ook de andere reflectoren aanbrengen.
Andere verplichte fietsaccessoires
Zorgen dat u gezien wordt, is de eerste stap naar veilig fietsen. U laten horen is de tweede. Volgens de Belgische wetgeving moet elke fiets een bel hebben die op minstens 20 meter hoorbaar is. Alle tweewielers moeten bovendien ook een voor- en achterrem hebben, behalve kinderfietsen of fietsen voor mensen met een handicap.
De P&V- fietsverzekering: uw laatste onmisbare accessoire
Een laatste handige ‘accessoire’ is een goede, betrouwbare fietsverzekering. Die beschermt u tegen diefstal en materiële schade én helpt u bij pech.
Bij P&V kunt u kiezen voor een flexibele fietsverzekering op maat. U bent altijd verzekerd tegen diefstal en materiële schade en kunt twee keer per jaar een beroep doen op onze pechverhelping. Maar u kunt ook voor bijkomende waarborgen kiezen, zoals letselschade en rechtsbijstand. Wie klant wordt bij P&V, steunt bovendien organisaties zoals de Fietsersbond, die zich inzet voor veiliger verkeer. Ontdek nu onze verschillende fietsverzekeringen of vind een P&V-adviseur in uw buurt.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.