Fietsverzekeringen vergelijken: waar moet u op letten?
Als u een verzekering zoekt voor uw fiets, dan lijkt het logisch dat u gewoon de goedkoopste neemt. Een begrijpelijke maar zeker niet de beste keuze! Met de volgende tips vindt u de fietsverzekering die het beste bij u past.
Wat moet u vergelijken om de juiste fietsverzekering te kiezen?
Om verschillende fietsverzekeringen met elkaar te vergelijken, moet u eerst voor uzelf uitmaken welke dekkingen (waarborgen) u nodig hebt. Daarna kunt u op zoek naar de verzekering die deze dekkingen biedt tegen een aanvaardbare prijs. Maar over welke dekkingen gaat het dan precies?
Welke dekkingen zitten er in een fietsverzekering?
Diefstal
Dekt diefstal van uw fiets of schade veroorzaakt door een poging tot diefstal. Ook uw hangslot en/of ander antidiefstalsysteem zijn soms mee verzekerd.
Materiële schade (ook wel Omnium genoemd)
Dekt de schade aan uw fiets door een val, ongeval, vandalisme, dieren of ‘natuurkrachten’ (storm, overstroming…).
Bijstand
Pechbijstand om uw fiets te laten herstellen op de plaats waar u in panne valt of na een ongeluk, ofwel om uw fiets naar een hersteller te brengen en de fietser zelf (met eventuele passagier) naar huis of naar de hersteller te vervoeren.
Bescherming van de fietser
Dekt de verwondingen van of de medische verzorging voor de fietser na een ongeval.
Rechtsbijstand
Hiermee krijgt u juridisch advies of een terugbetaling van de eventuele gerechtskosten bij een geschil met een derde in het kader van uw verplaatsingen met de fiets.
Verzekeraars gaan ervan uit dat u al een familiale verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid privéleven of BA) hebt die de eventuele schade of verwondingen vergoedt die u andere weggebruikers (voetgangers, andere fietsers, geparkeerde voertuigen…) toebrengt. Nog geen familiale? Dan bevelen we u deze verzekering zeker aan!
De dekkingen van verschillende fietsverzekeringen vergelijken: hoe doet u dat?
Alle verzekeraars bieden vrij gelijkaardige dekkingen aan, dus de verschillen zitten vooral in de details. Bijvoorbeeld:
- Welke dekkingen zijn inbegrepen in het basispakket?
Dat kan sterk verschillen van de ene verzekeraar tot de andere! Neem er zeker ook uw eigen lijstje van must-haves bij als u fietsverzekeringen begint te vergelijken.
- In welke landen bent u verzekerd?
Beperkt de dekking zich tot België? Tot de Europese Unie (EU)? Tot de Europese Economische Ruimte (EER)? Of bent u gedekt in de hele wereld? En gelden er misschien beperkingen voor bepaalde landen in het bijzonder?
Hou er rekening mee dat landen in oorlog of burgeroorlog meestal niet gedekt zijn.
- Check zeker de eventuele commentaren op en evaluaties van de verschillende verzekeraars op het internet.
- En neem ook eens een kijkje op de websites die fietsverzekeringen vergelijken (zoals fietsverzekering-vergelijken.be).
Hoeveel kost een fietsverzekering?
De meeste verzekeraars hebben een basispakket en extra dekkingen als optie. Sommige bieden een heel goedkoop basispakket aan met heel weinig dekkingen... Met zo’n pakket spaart u misschien wat geld uit maar u riskeert wel om onvoldoende verzekerd te zijn. Voor een basispakket moet u ongeveer 50 à 100 euro per jaar rekenen. Kijk onderaan de pagina om te zien hoeveel u bij P&V betaalt voor een verzekering voor uw fiets!
Wat is de beste fietsverzekering?
De beste fietsverzekering is deze die de risico’s dekt waaraan u wordt blootgesteld op basis van de frequentie waarmee u uw fiets gebruikt (dagelijks/occasioneel) en van de plaatsen waar u fietst (aparte fietspaden, gevaarlijk kruispunt, wegen in slechte staat…).
Opgelet voor de beperkingen!
Voor elke verzekering en waarborg gelden er limieten, verplichtingen en beperkingen. Deze staan duidelijk vermeld in uw contract. Enkele voorbeelden:
- Een vergoedingsplafond. Dat wil zeggen dat de verzekering niet meer uitbetaalt dan het maximumbedrag dat in uw contract is vastgelegd.
- Een maximaal aantal interventies per jaar.
- Een franchise waarvan het bedrag in uw contract is vastgelegd.
- Het spreekt voor zich dat opzettelijk veroorzaakte schade door geen enkele verzekeraar wordt gedekt.
- Bij ernstige nalatigheid zoals rijden onder invloed kan de verzekeraar weigeren tussen te komen na een ongeval!
Bovenstaande informatie over de beschikbare fietsverzekeringen op de Belgische markt is bedoeld om u een beter inzicht te geven in het aanbod en de verschillende dekkingen als u fietsverzekeringen gaat vergelijken.
Wilt u uw fiets laten verzekeren?
De fietsverzekering van P&V stelt u zelf samen ‘à la carte’. Ze biedt een uitstekende basisdekking tegen diefstal en materiële schade, en deze kunt u verder aanvullen met enkele heel nuttige extra waarborgen.
Belangrijke info als u met een speedpedelec rijdt
Een speedpedelec is een snelle elektrische fiets met een vermogen vanaf 4.000 W waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 km/u. Omdat u snelheden tot 45 km/u kunt halen als u zelf meetrapt, behoort uw speedpedelec niet tot de categorie van de fietsen, maar wel tot die van de bromfietsen en moet u hem dus inschrijven bij de DIV.
Verzekering: Als uw speedpedelec zonder trapondersteuning sneller rijdt dan 25 km/u, dan moet u een motorverzekering af te sluiten. Deze verzekering is niet verplicht als de autonome snelheid van uw speedpedelec niet meer is dan 25 km/u, maar een familiale verzekering is sowieso warm aanbevolen! Meer info bij uw verzekeraar.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
op het basispakket van P&V Fiets tot en met 30/6
Vertel ons iets over uw fiets
Wettelijke bepalingen
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman.as) (www.ombudsman.as).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een verzekeringstussenpersoon. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.