Enkele punten waarop u moet letten wanneer u een tweedehandsauto koopt
Als u geen nieuwe auto wilt kopen, bent u aangewezen op de tweedehandsmarkt. Toch zijn er een aantal punten waarop u moet letten. Wilt u goed voorbereid zijn om de perfecte tweedehandsauto te vinden? Lees dan verder!
Waar koop ik een tweedehandsauto?
In tegenstelling tot wat velen denken, bieden autodealers niet alleen nieuwe voertuigen aan. Ook bij een merkdealer of in een garage die meerdere merken verkoopt, kunt u vaak een tweedehandsauto kopen.
Maar uiteraard zijn er nog andere kanalen. Wie een tweedehandsauto zoekt, kan ook terecht op onlineplatformen met zoekertjes van particulieren, of contact opnemen met verkopers via advertenties, online of andere. Tot slot is er de meest klassieke manier: de "TE KOOP"-posters op geparkeerde of rijdende auto's in de gaten houden.
De wettelijke garantie op deze tweedehandsauto's is twee jaar. Maar de verkoper heeft wel het recht om deze garantie te beperken tot één jaar.
Merknetwerken
Steeds meer automerken hebben een eigen verkoopnetwerk voor tweedehandsauto's. Hier zijn de aangeboden auto's wat duurder, maar de kwaliteit wordt wel gegarandeerd. Dat is te danken aan de expertise van de constructeurs enerzijds, maar ook aan de bijkomende waarborgen en diensten zoals een garantie van 2 jaar of meer, een gratis eerste onderhoud, geld-terug-garantie enzovoort.
Koop ik een tweedehandsauto bij een particulier of bij een dealer?
Voordat u een tweedehandsauto koopt, is het belangrijk dat u een duidelijk beeld hebt van het gewenste autotype en welk budget u wilt besteden. Een tweedehandsauto kopen heeft voor- en nadelen, zowel bij een particulier als bij een dealer.
Bij een professionele verkoper bent u er vrij zeker van dat de auto in goede staat verkeert. Vaak wordt de auto zelfs met een garantie van minstens één jaar geleverd. Aan de andere kant zult u er meer voor betalen dan wanneer u hem van een particulier zou kopen. Het verschil zit in de geboden garantie en de toegepaste btw. Een particuliere verkoper zal u een prijs aanbieden die misschien voordeliger is, maar u moet het dan wel doen zonder de garantie. Het risico bestaat dus dat er later onvoorziene kosten zijn.
Welke documenten zijn er nodig bij de aankoop van een tweedehandsauto?
Voor u overgaat tot het aankopen van een tweedehandsauto, kijkt u best na of de particuliere of professionele verkoper de volgende documenten kan voorleggen:
- De oorspronkelijke aankoopfactuur indien mogelijk (afgegeven door de particuliere verkoper) of een nieuwe factuur (afgegeven door de professionele autoverkoper)
- Een verkoopovereenkomst, door de verkoper opgesteld en door beide partijen te ondertekenen. De verkoopovereenkomst moet de contactgegevens van de verkoper en de koper bevatten, een beschrijving van de auto en al zijn kenmerken, de koopprijs, de datum en de plaats van verkoop
- Het formulier "aanvraag tot inschrijving van een voertuig".
Dit moet een "tweedehandsrapport" omvatten van de technische keuring, net als het keuringsbewijs van de keuring die de verkoper heeft laten uitvoeren - De Car-Pass, een officieel en verplicht document dat de kilometerstanden van de auto vermeldt
- Het gelijkvormigheidsattest, dat garandeert dat de auto aan de nodige technische specificaties voldoet
- Een certificaat voor de LPG-installatie als de auto daarmee is uitgerust.
|
Sluit een autoverzekering af die aansluit bij uw behoeften
Of u nu een nieuwe of een tweedehandsauto hebt, u bent wettelijk verplicht een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten. Wie een nieuwe of recente auto koopt, kiest doorgaans voor een full omnium- of mini omniumverzekering. Voor tweedehandsauto’s die al wat langer meegaan kunt u een beroep doen op goedkopere verzekeringsformules.
Veelgestelde vragen over Autoverzekering
Autoverzekering kiezen
Dubbele verzekering: hoe dit vermijden?
Hoe uw aanhangwagen goed verzekeren?
Pechbijstand: wat houdt dat in?
Tarificatiebureau: voor als u geen autoverzekering vindt.
Wat is een BA-verzekering auto (burgerlijke aansprakelijkheid)?
Wat is een bestuurdersverzekering?
Wat is een reisbijstandsverzekering?
Wat is rechtsbijstand bij een autoverzekering?
Welke tussenpersoon voor uw verzekering?
Welke verzekeringen voor uw motor, oldtimeren andere voertuigen?
Autoverzekering vergelijken
Autoverzekeringen vergelijken: waar moet u op letten?
Bonus-malusgraad: hoe werkt het?
Hoeveel is mijn auto waard na perte totale?
Kilometerverzekering: interessant of niet?
Premie autoverzekering: hoe wordt die berekend?
Vrijstelling autoverzekering: wat is dit?
Vergoeding na een auto-ongeval: waarom is een goede verzekering zo belangrijk?
Administratieve stappen
Uw rechten en plichten
Auto lenen of uitlenen: wat met de verzekering?
Autokeuring: tips voor een vlotte controle.
Autoverzekering overzetten naar nieuwe auto.
Autoverzekering wijzigen: waarop letten?
Autorijden met medicijnen, ziekte of handicap.
Ombudsdienst verzekeringen: wanneer een beroep doen op de ombudsman?
Verhaalsrecht verzekeraar: wanneer kan hij een vergoeding terugeisen?
Vermijd alcohol en drugs in het verkeer.
Auto-ongeval
Auto beschadigd door vluchtmisdrijf: kunt u een verzekering aanspreken?
Auto-ongeluk in het buitenland: wat nu?
Auto-ongeval woon-werkverkeer: welke verzekering?
Autodiefstal: van aangifte bij de politie tot schadevergoeding.
Autoschade door een slecht wegdek. Wie vergoedt de schade?
Kettingbotsing: aansprakelijkheid en schadevergoeding.
Ongeval: de tegenpartij rijdt met een onverzekerde auto. Wat nu?
Raakt uw wagen beschadigd in de carwash? Wie betaalt de schade?
Na een auto-ongeval
Europees aanrijdingsformulier invullen: wat moet u weten?
Uw wagen laten herstellen door erkende herstellers, of niet? Wat u moet weten.
Van aangifte auto-ongeluk tot schadevergoeding: welke stappen?
Vervangwagen en verzekering: wat u moet weten.
Wat doet het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds?
Wat gebeurt er met de verzekering bij een total loss van uw auto?
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Auto ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.