Vernieuwde familiale verzekering wint Decavi-award

Gepost in: Familie Van dag tot dag

Image of the blog article

Op 1 april 2025 lanceerden we onze vernieuwde familiale verzekering. De P&V Familiale verzekering biedt nu in meer situaties aan meer mensen de noodzakelijke bescherming. Maar hoe gaat zo’n productvernieuwing in zijn werk? Wat komt er allemaal bij kijken? En wat zijn de belangrijkste veranderingen? Lorenz Somja, medewerker bij product management Non-Life, vertelt u graag alles over onze vernieuwde familiale verzekering.  

Inspelen op de veranderde samenleving 

Lorenz Somja: “Onze vorige algemene voorwaarden dateerden al van 2019. Maar er is sindsdien heel wat gebeurd dat onze samenleving sterk beïnvloed heeft. Denk maar aan covid, de toename van telewerk en nieuwe vervoersmiddelen. Vergeet ook niet de stijging van de huurprijzen in grote steden, waardoor mensen van alle leeftijden overwegen om samen te wonen. Als coöperatieve verzekeringsmaatschappij, trouw aan onze waarden, moesten we inspelen op deze nieuwe realiteiten. Rekening houdend met duurzaamheid en inclusie.”

Luisteren naar klanten en kijken naar de markt  

“Om te weten welke wijzigingen nodig zijn, verzamelen we dagelijks feedback van verschillende actoren, of het nu klanten, tussenpersonen of interne diensten zijn”, legt Lorenz uit. “We volgen de markt nauwlettend op en kijken wat onze concurrenten aanbieden. We denken over wat we in ons aanbod willen benadrukken. En als we besluiten een nieuwe versie van een product te lanceren, komen we met voorstellen die we vooraf testen bij de verschillende actoren.”

Brede dekking in het privéleven: verzorgingsinstellingen, feestzalen…

Hoe maakt de vernieuwde familiale verzekering het verschil? Lorenz vervolgt: “Zoals alle familiale verzekeringen dekken we de buitencontractuele aansprakelijkheid van onze verzekerden in hun privéleven. Bijvoorbeeld, als u per ongeluk iets stukmaakt bij iemand thuis, zoals een ruit, een laptop… Schade die u veroorzaakt tijdens het uitoefenen van uw job is dus uitgesloten. Ook schade als gevolg van de slechte uitvoering van een contract is sinds jaar en dag principieel uitgesloten.”  

“De vernieuwde familiale verzekering van P&V gaat nu verder. In de basisgaranties zitten nu ook dekkingen die verband houden met contractuele aansprakelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan schade aan voorwerpen die u tijdelijk (maximaal 90 dagen) leent van iemand, aan de zaal die u huurt voor een privé-evenement…”.

Bob-bescherming

“Daarnaast hebben we de ‘Bob-waarborg’ toegevoegd aan de basiswaarborgen van onze familiale verzekering. Brengt u na een avondje uit een vriend met zijn wagen naar huis omdat die zelf niet meer in staat is om te rijden en hebt u een ongeval? Dankzij de Bob-waarborg komen we tot 25.000 euro tussen voor de schade aan de wagen van uw vriend.” 

Iedereen in het huishouden dezelfde bescherming

Lorenz Somja: “Eerst hebben we ervoor gezorgd dat de personen binnen het huishouden hetzelfde beschermingsniveau kunnen hebben als de verzekeringnemer. Bijvoorbeeld, in het verleden verloor de (ex-)partner die geen verzekeringnemer is, bij een verhuis bepaalde essentiële beschermingen. Vandaag blijft die persoon nog 12 maanden na de verhuis van de waarborgen genieten. Dat biedt voldoende tijd om een eigen verzekering af te sluiten.”

Gemeenschappelijk wonen zit in de lift

Cohousing, woningdelen, kangoeroewonen, zorgwonen... Het aantal woongemeenschappen in ons land blijft maar stijgen. Lorenz verduidelijkt: “Door een optionele cohousing-uitbreiding toe te voegen, bieden we een oplossing voor mensen die wel onder hetzelfde dak wonen maar geen deel uitmaken van hetzelfde gezin. Het doel van deze uitbreiding is om, in één familiale verzekering, het samenwonen van maximaal 4 cohousers te dekken. Het voordeel? Het contract kost in totaal 145 euro per jaar. Als de woongemeenschap vier personen telt, komt dat neer op ongeveer 36 euro per persoon. Een stuk goedkoper dan een individuele familiale verzekering per huisgenoot dus, hoewel de bescherming niet helemaal identiek is.”

Tijdelijke opvang van vluchtelingen

En wat met mensen die definitief in een rusthuis gaan wonen, een vluchteling die tijdelijk opgenomen wordt of een au pair die bij een gezin verblijft? Werd daar rekening mee gehouden in de vernieuwde familiale verzekering? 
Lorenz knikt: “Gaat u definitief in een rusthuis wonen? Dan blijft ook het huishouden waar uw partner blijft wonen verzekerd. Ook als u en uw partner allebei in een verschillend rusthuis gaan wonen, blijft u allebei verzekerd. Wat betreft au pairs en vluchtelingen, zij zijn verzekerd zolang ze gratis bij het gastgezin verblijven. Net als gasten genieten zij nu van juridische zekerheid door te worden opgenomen in de algemene voorwaarden.”

Tiny houses, yurts, tenten, woonwagens

Onze familiale verzekering dekte al bepaalde schadegevallen veroorzaakt door gebouwen die dienen als uw hoofd- of tweede verblijf of die dienen als tijdelijke verblijfplaats (bijvoorbeeld tijdens vakanties). Nu breiden we de bescherming ook uit naar microwoningen zoals tiny houses, hutten, yurts, tenten, woonwagens en aangemeerde woonboten. 

Waarden van de P&V Groep

Lorenz Somja is een tevreden man. “We zijn echt trots op onze vernieuwde familiale verzekering, die onze klanten een bijzonder brede dekking biedt. De verzekering staat voor bescherming, inclusie en duurzaamheid, geheel in lijn met de waarden van de P&V Groep. De erkenning door Decavi doet ons dus ook bijzonder veel plezier.”

Goed om weten

De Decavi-award wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste verzekeringsproducten in verschillende categorieën. De prijs erkent en promoot de meest innovatieve en klantgerichte verzekeringen, waardoor de winnende producten aanzienlijke aandacht krijgen in de pers en bij het publiek.

 

Meer weten? 

Bent u ook geïnteresseerd in een familiale verzekering van P&V of wil u meer weten over de vernieuwingen? Contacteer dan uw P&V-adviseur. Deze beantwoordt met plezier al uw vragen. 

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Familiale verzekering ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Om uw risicoprofiel te bepalen, hanteren we enkele segmentatiecriteria. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID-fiche aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging. 

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Nieuwe artikels