Mijn fiets is gestolen, wat moet ik doen?
Elk jaar worden er in België zo’n 85.000 fietsdiefstallen gemeld. Werd u daar zelf ook al eens het slachtoffer van? En weet u wat u best doet als u merkt dat uw fiets weg is? Hierbij enkele tips om gepast te reageren als uw fiets is gestolen.
Stappenplan na een fietsdiefstal
- Check eerst of uw fiets wel degelijk werd gestolen en of u uw fiets niet gewoon op een andere plek hebt gezet.
- U vindt uw hangslot terug of merkt dat de poort van uw garage werd geforceerd? Neem foto’s.
- Geef de fietsdiefstal aan bij de politie, bezorg uw bewijsstukken en andere nuttige informatie.
- Uw fiets is verzekerd? Contacteer dan uw verzekeraar en bezorg hem het proces-verbaal van de politie.
- Lanceer een oproep bij uw buren en op de sociale media.
Waar kan ik mijn fiets terugvinden?
Vóór u naar de politie stapt: check eerst even of u uw fiets niet nergens anders hebt gezet dan u dacht, bijvoorbeeld in de garage bij een vriend. Overloop in uw hoofd de route die u nam voordat u uw fiets stalde of vraag dit even na aan de mensen uit uw gezelschap. U vindt de restanten terug van uw doorgezaagde slot? Dan is er geen twijfel mogelijk: uw fiets werd inderdaad gestolen.
Moet ik de diefstal bij de politie aangeven?
Ja, want als u geen aangifte doet, dan hebt u nadien geen poot om op te staan als u uw fiets wil terugeisen van de eventuele dief.
Bovendien is het belangrijk om de politie op de hoogte te brengen van elke (poging tot) fietsdiefstal. Zo kunnen ze achterhalen of bepaalde straten, wijken of gemeenten gevoeliger zijn voor diefstal en of er een specifieke strategie of toezichtmaatregelen nodig zijn.
U kunt een diefstal aangeven bij het dichtstbijzijnde politiekantoor of u doet uw aangifte online via het formulier op Police-On-Web. Zorg dat u de volgende zaken bij de hand hebt als u uw aangifte doet:
- uw identiteitsdocumenten
- de aankoopfactuur van uw fiets
- eventueel een foto van uw gestolen fiets
- eventueel een foto van uw beschadigde fietsslot (ook voor de verzekering).
Daarna kan de zoektocht naar uw fiets beginnen…
Stappenplan na een fietsdiefstal
Wie weet! Dit zijn enkele tips om met uw zoektocht te starten:
- In Brussel: als u uw fiets liet graveren/registreren (met een sticker met QR-code), dan kunt u de diefstal aangeven op de website MyBike en enkele gegevens preciseren zoals de datum en plaats van de diefstal. Als iemand uw fiets zou terugvinden en de QR-code scant, dan kan de vinder contact met u opnemen.
- In Vlaanderen en Wallonië: ga op zoek naar uw fiets op gevondenfietsen.be of vélosretrouvés.be. Stel een melding in om een bericht te krijgen als een gelijkaardige fiets in het Brusselse depot voor gevonden fietsen terechtkomt.
- De sociale media zijn een heel goed klankbord! Meld via uw profiel dat uw fiets gestolen is en geef meteen ook een foto en beschrijving mee, net als de plaats en tijdstip van de diefstal. Daarna kunt u uw post delen in groepen voor gestolen fietsen zoals Fiets Gestolen?.
- Neem ook eens een kijkje op websites voor tweedehandsverkoop (eBay, Marketplace, Cash Converters, 2dehands enz.) of bezoek tweedehandswinkels of rommelmarkten.
U vindt uw fiets terug? Meld dit dan aan de verkoper en aan de politie, maar u moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat het om uw fiets gaat!
Bestaat er een verzekering tegen fietsdiefstal?
Ja, de meeste verzekeraars bieden een fietsverzekering aan. De P&V Fietsverzekering geeft u alvast een idee van de aangeboden waarborgen. In deze verzekering maakt diefstal deel uit van het basispakket, maar controleer goed wat er wel gedekt is en wat niet. Voor elektrische fietsen is een gestolen batterij bijvoorbeeld niet altijd gedekt.
Hoeveel kost een verzekering tegen fietsdiefstal?
De prijs hangt af van de dekking die u wenst in uw fietsverzekering. Met deze calculator kunt u zelf de premie van uw fietsverzekering bij P&V berekenen.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.