Hoe kiest u de juiste bijstandsverzekering voor uw motor? 


We moeten het u niet vertellen: op de motor kunt u niet voorzichtig genoeg zijn. Om uzelf en uw kostbare bezit te beschermen, neemt u dus maar beter de nodige voorzorgen. Dat wil zeggen dat u niet alleen een goede motorverzekering kiest, maar ook een bijstandsverzekering voor de motor die in uiteenlopende situaties haar nut bewijst. Wat dekt zo'n verzekering en wanneer komt ze tussen? Dat leest u in dit artikel.
 

Wat is een bijstandsverzekering voor de motor precies?


Zo'n verzekering geeft toegang tot heel wat nuttige diensten. Elke verzekeraar heeft zijn eigen aanbod, dus u kunt kiezen uit verschillende bijstandsformules. De meest courante zijn pechbijstand, bijstand na een ongeval of diefstal en bijstand aan personen. In sommige gevallen kunt u bovendien gebruikmaken van een vervangvoertuig (motor of auto). Zoals zo vaak hangt de keuze af van het gebruik (in België? In Europa?) en hoe veel/weinig risico u wilt nemen. De bijstand voor de motor is een optionele waarborg bij uw motorverzekeringscontract.
 

Welke formule kiezen?


Wilt u bijstand na een ongeval? Bij pech? Na diefstal? Bij lichamelijke letsels? Of gewoon alle vier? We bekijken het in detail.
 

Bijstand na een ongeval 


Die bijstand kan bij een ongeval in België en/of in het buitenland (afhankelijk van de bepalingen van uw contract) instaan voor:

  • het onmiddellijk sturen van een takelwagen
  • de herstelling, eventueel ter plaatse
  • de bijstand aan gewonde personen
  • de sleepdienst
  • de stallingskosten 
  • het vervoer naar uw woonplaats of uw bestemming, voor u en een eventuele passagier
  • het vervoer om uw herstelde motor op te halen
  • de hotelkosten 
  • de repatriëring van uw motor
  • de verzending van onderdelen indien nodig
  • juridische bijstand bij een verkeersongeval in het buitenland
     

Pechbijstand 


Hebt u pech of een technisch probleem met uw motor? De pechbijstand biedt onmiddellijk hulp om u en uw eventuele passagier op uw bestemming te brengen, zelfs als uw motor geïmmobiliseerd is door een technisch defect. De pechbijstandsverzekering kan bijvoorbeeld een takelwagen ter plaatse sturen, voor een vervangvoertuig zorgen of een hotel regelen. Ze biedt in België en in het buitenland dezelfde diensten (zie bovenstaande opsomming) als de bijstand na een ongeval.  

Niet alle pechbijstandsverzekeringen zijn hetzelfde. Sommige komen ook tussen bij een mechanisch, elektronisch, elektrisch of hydraulisch defect dat niet werd veroorzaakt door een ongeval. Voorbeeld: uw voertuig staat op uw oprit geparkeerd, maar weigert te starten. De P&V-bijstandsverzekering voor de motor kan ook tussenkomen bij:

  • een lekke band 
  • een defect koelingssysteem 
  • een defect antidiefstal- of alarmsysteem 
  • een vergeten startcode 
  • brandstofpech of verkeerde brandstof
  • vergeten, verloren of gestolen sleutels
     

Bijstand na diefstal


Uw motor werd gestolen? Bent u het slachtoffer van een poging tot diefstal of 'motorjacking' (diefstal van uw motor tijdens het rijden)? Afhankelijk van het type en de bepalingen van uw contract kunt u 24 uur per dag en zeven dagen per week rekenen op bijstand na diefstal, in België en in het buitenland (in alle landen vermeld op uw internationale verzekeringskaart).

Er zijn verschillende soorten bijstand die worden aangeboden bij diefstal of poging tot diefstal:

  • het snel sturen van een hersteller
  • herstelling ter plaatse indien mogelijk zodat u zo snel mogelijk terug kunt vertrekken
  • wegslepen als herstelling ter plaatse niet mogelijk is
  • uw vervoer terug naar huis of naar uw bestemming, inclusief uw passagiers, dieren en bagage
  • een vervangvoertuig ter beschikking stellen (dit kan voor maximaal dertig dagen)
  • uw vervoer van en naar het autoverhuurbedrijf aan het einde van de huurperiode
  • vervoer om uw gerepareerde voertuig op te halen
  • hotelkosten indien nodig voor maximaal vijf dagen terwijl het voertuig wordt hersteld

En wat als de (poging tot) diefstal in het buitenland gebeurt? U krijgt dezelfde diensten als in België, en daarbovenop

  • de opslagkosten voor maximaal één maand
  • de repatriëring van uw motor
  • de verzending van reserveonderdelen indien nodig

Ook hier hangt het af van uw contract van welke diensten u echt gebruik kunt maken. Maar deze opsomming geeft u alvast een indicatie en kunnen u helpen bij het maken van uw keuze.
 

Bijstand aan personen


Niet alleen uw voertuig kan problemen ondervinden. Uitglijden en een been breken aan het zwembad, zware voedselvergiftiging… Ook u kunt ziek worden of een ongeval hebben. Dat kan uiteraard problemen geven, zeker als u ver van huis bent. 

Afhankelijk van de bepalingen van uw bijstandsverzekeringscontract voor personen bent uzelf en alle personen die bij u inwonen in alle omstandigheden onmiddellijk beschermd, 24 uur per dag, zeven dagen per week, wereldwijd. 

Een telefoontje volstaat om u uit de nood te helpen en uw medische kosten in het buitenland, uw vervoer of uw repatriëring, de aanwezigheid van een familielid of bijstand bij overlijden of verdwijning ten laste te laten nemen.
 

Waar en voor wie komt de motorbijstandsverzekering tussen?


Waar? Voor de bijstand aan personen bieden de meeste verzekeraars een wereldwijde dekking. Voor de andere types bijstand kunt u doorgaans op hulp rekenen wanneer u zich in een van de landen bevindt die vermeld staan op uw verzekeringsbewijs. 

Als uw verzekering dekking biedt in het buitenland, dan kunt u mogelijk een beroep doen op aanvullende diensten zoals hotelkosten, verzending van reserveonderdelen, repatriëring van de motor als hij niet hersteld kan worden…

Check voor de zekerheid of de tussenkomst niet beperkt is tot de Benelux, zo komt u niet voor nare verrassingen te staan.

Voor wie? Voor de verzekeringsnemer, de in het contract vermelde bestuurders, het gezin dat onder hetzelfde dak woont en de occasionele bestuurder.
 

Hoe kiest u de juiste bijstandsverzekering voor de motor?


Het is moeilijk om verschillende bijstandscontracten met elkaar te vergelijken omdat er veel criteria zijn waarmee rekening moet worden gehouden: de prijs, het gebied waarbinnen u verzekerd bent, de leeftijd van het voertuig, sleepkosten, type probleem dat wordt verzekerd, aantal interventies per jaar, medische kosten, vervangwagen... Het is alsof u een grote mand vol dingen koopt en die vergelijkt met andere manden vol verschillende dingen. Het doel is niet om de goedkoopste of de volste mand te vinden, maar de mand met de artikelen die het beste bij uw behoeften passen!

De beste manier om het bijstandsverzekeringscontract voor uw motor te kiezen, is uzelf de juiste vragen te stellen:
 

Wat zijn de toepassingsvoorwaarden?


Lees zoals bij alle verzekeringen aandachtig de toepassingsvoorwaarden en check wat de beperkingen en deuitsluitingen zijn voor uw waarborg motorbijstand. 

Let vooral op:   

  • de kilometervrijstelling: is die er? En zo ja, hoe ver reikt ze? 
  • de maximumbedragen voor de tenlasteneming, met andere woorden het maximumbedrag van de terugbetalingen waarop u recht hebt voor medische kosten, pechverhelping, verblijfskosten, repatriëring…

In welke landen gelden de waarborgen van mijn contract? Kijk na in welke landen u gedekt bent! Als u altijd binnen België blijft, danhebt u niet per se een (vaak duurdere) Europese dekking nodig. Reist u wel veel, kijk dan na of u gedekt bent voor de landen die u wilt bezoeken en/of waar u doorheen wilt rijden.

Naargelang u zich in België of in het buitenland bevindt, zullen bepaalde prestaties van het contract enigszins verschillen (bijvoorbeeld toekenning van een vervangwagen). Controleer of de verschillende waarborgen/uitsluitingen naar uw mening goed aansluiten bij uw situatie en of ze niet te beperkend zijn.
 

Wat zijn de uitsluitingen van mijn contract?


In elk bijstandscontract zijn uitsluitingen (gevallen waarin de bijstand niet geldt) en/of beperkingen (gevallen waarin de bijstand slechts gedeeltelijk geldt) opgenomen.

Die verschillen per verzekeraar. Voorbeelden van uitsluitingen of beperkingen zijn een lekke band, brandstofpech of verkeerde brandstof, een defecte sleutel, immobilisatie door weersomstandigheden…

Dat zijn dus de belangrijkste vragen die u zich moet stellen voordat u een contract afsluit. Het antwoord hoeft daarom nog niet elke keer positief te zijn. Wat telt, is dat de verzekering aan uw persoonlijke behoeften voldoet.
 

Kent u de bijstandsverzekering voor de motor van P&V?


Er zijn twee mogelijke formules:

  • Een volledig pakket met bijstand na ongeval, pech en diefstal 
  • Bijstand aan personen

Beide zonder kilometervrijstelling.

Wilt u bij elke bocht die u neemt zeker zijn van de beste bescherming met een bijstandsverzekering voor de motor waarop u altijd, overal en in alle omstandigheden kunt rekenen? Neem contact op met uw P&V-adviseur of vind een P&V adviseur!