16 January 2025
VAPZ: een correcte maximumpremie via Sigedis met maximum ondersteuning van uw adviesfunctie door P&V
Het jaarlijkse beheer van de VAPZ-contracten is grondig gewijzigd. Zoals u weet bezorgt Sigedis de verzekeraars nu een belangrijk deel van de informatie die nodig is om de maximumpremie te bepalen.
In november 2024 brachten we u op de hoogte van de belangrijkste krijtlijnen van de impact en hoe we dit vertalen in onze samenwerking.
Eind januari verwachten we de nieuwe data van Sigedis, daarom bezorgen we u zoals afgesproken een tijdlijn met wat dit betekent voor de contracten van uw klanten en een paar belangrijke aandachtspunten.
Samengevat
- Zodra we de gegevens van Sigedis ontvangen, verwerken we deze voor onze portefeuille VAPZ. Zodra de gegevens verwerkt zijn, ontvangt u van ons notificaties over de verplicht uitgevoerde premieverlagingen of premievrijmakingen.
- Klanten waarvan de nodige gegevens ontbreken, krijgen van ons een brief. U kunt deze klanten mee opvolgen via Life-Connect.
- Tenslotte, uw adviesrol blijft meer dan ooit belangrijk voor een goed beheer en optimalisatie van het (S)VAPZ. Contacteer zeker uw klanten die nog ruimte hebben om hun VAPZ fiscaal te optimaliseren.
Heeft u ondertussen vragen, aarzel niet om uw district manager te contacteren.
De tijdslijn voor de aanpassingen aan de VAPZ-portefeuille
Zo snel mogelijk: voorbereiding
Klanten waarvan u vermoedt dat ze te veel zullen betalen in 2025, kan u best zo snel mogelijk een wijziging van frequentie premiebetaling voorstellen. Wanneer een klant kiest voor maandelijkse premies in de plaats van jaarpremies, wordt een premiedaling onmiddellijk toegepast voor de volgende maandelijkse premie.
Laat uw klanten zoveel als mogelijk kiezen voor de optie ‘optimale fiscale premie’, dan hoeven ze niets meer te ondernemen en zijn ze ook verzekerd van automatische stijging als hun fiscaal maximum toeneemt.
Eind januari – begin februari 2025
We ontvangen in deze periode in principe de bestanden van Sigedis en laden deze op. De noodzakelijke aanpassingen worden onmiddellijk doorgevoerd. Tijdens deze periode is het niet mogelijk in Life-Connect een VAPZ-campagne uit te voeren.
Eerste week februari
Als u veel klanten heeft met een premieverlaging of -vrijzetting zal u een aanzienlijk aantal notificaties en premie-aanpassingen op dit moment vaststellen, onafhankelijk van de vervaldag van de betrokken contracten.
Klanten waarvan wij gegevens missen om met zekerheid te bepalen wat de correcte maximumpremie is, ontvangen van ons een oproep om u zo snel mogelijk de nodige info te bezorgen.
U vindt hier een voorbeeld van de brief die wij zullen versturen.
Hoe sneller de klanten deze info bezorgen, hoe sneller de premie kan opgevuld worden. U kunt trouwens deze klanten ook zelf selecteren via de Campagnetool VAPZ in Life-Connect. U kunt hen een reminder sturen om u de nodige informatie te bezorgen.
Eerste trimester 2025
Zodra de bestanden van Sigedis werden opgeladen en verwerkt, kunt u via de Life-Connect campagnetool ook de klanten selecteren waarvoor er nog ruimte is om fiscaal te optimaliseren. Wanneer u deze contracten selecteert, maakt Life-Connect brieven op voor de geselecteerde klanten waarin we naar u doorverwijzen om hun (S)VAPZ te optimaliseren. U kan de fiscale maximumpremie consulteren, zodat u uw klant op een perfecte manier kan adviseren. Maak zeker gebruik van deze unieke productiemogelijkheid!
Nadien
U zal ook nog steeds per polis, in Life-Connect een VAPZ-premie kunnen aanpassen. Wij voorzien hierbij automatisch de nodige controles zodat de, op basis van Sigedis-gegevens, berekende fiscale maximumpremie niet overschreden kan worden. Als wij de fiscale maximumpremie kunnen berekenen, vindt u deze op de gebruikelijke manier terug in Life-Connect, zodat u uw adviesrol naar behoren kan vervullen.
Aandachtspunten
- Contracten met een lopende schade in arbeidsongeschiktheid worden buiten beschouwing gelaten. Voor deze contracten zal de verwerking van de Sigedis-info niet automatisch leiden tot een premiedaling of premievrijmaking. Zoals steeds worden deze contracten ook niet meegenomen wanneer u een VAPZ-campagne in Life-Connect opstart.
- Op het moment dat we een contract moeten aanpassen, sluiten we openstaande simulaties in Life-Connect. Wijzigingen aan contracten die in onze backoffice nog in behandeling zijn voor controle of bevestiging worden wel doorgevoerd.
Gevolgen voor de risicowaarborgen
Bij premieverlaging die voortvloeit uit de Sigedis-info
De waarborg premieterugbetaling wordt aangepast aan de premie van de hoofdwaarborg.
Voor de rente arbeidsongeschiktheid wordt in eerste instantie niet gecontroleerd op de vereiste 30/70-verhouding van de premies leven/arbeidsongeschiktheid (in verband met de bepaling van het tarief van de aanvullende waarborgen). Bij verdere, andere wijzigingen aan het contract wordt er wél gekeken naar de verhouding tussen de premies arbeidsongeschiktheid en leven.
De toegekende koppelkortingen zullen geschrapt worden als door de premieverlaging niet langer aan de 30/70-verhouding voldaan is.
Bij premievrijmaking die voortvloeit uit de Sigedis-info
Deze premievrijmaking zal meteen door ons verwerkt worden.
Het gaat vooral om contracten waarvoor Sigedis meedeelt dat er ofwel nooit ofwel het voorgaande jaar geen zelfstandige activiteit was. Het kan ook gaan om gevestigde bijberoepers die geen bijdragen verschuldigd zijn zoals een zelfstandige in hoofdberoep.
De waarborgen premieterugbetaling en rente arbeidsongeschiktheid worden geschrapt vanaf de eerstvolgende openstaande premievervaldag. Er is geen automatische overdracht naar een rente arbeidsongeschiktheid stand-alone.
Als er toch een rente arbeidsongeschiktheid verzekerd kan worden, zoals bijvoorbeeld bij een zelfstandige in bijberoep die een te laag netto-belastbaar inkomen heeft voor een VAPZ, kan u een nieuwe zaak via Life-Connect opstellen. Als hierbij de huidige waarborgen niet overschreden worden, kan u ons contacteren zodat de klant geen nieuwe medische en financiële formaliteiten hoeft te vervullen.
De toegekende koppelkortingen worden geschrapt als er niet langer aan de 30/70-verhouding voldaan is.
Gevolgen voor contracten waar er een aannemende begunstigde is
Bij een premieverlaging of premievrijmaking sturen we een melding hiervan aan de aannemende begunstigde. We zijn wettelijk verplicht de premieaanpassing door te voeren, dus in dit geval vragen we geen akkoord aan de aannemende begunstigde.
Uw klant heeft al te veel betaald in 2025, wat dan?
Een eventuele negatieve premie wordt niet teruggestort. Op het Bewijs van Premiebetaling (van 2026 over de premies van 2025) zal het premiebedrag afgetopt worden op het fiscaal toegelaten maximum. Uiteraard worden de reserves wel verhoogd met de volledig betaalde premie. U zal dit bedrag terugvinden in Life-Connect en de klant ziet dit ook in de klantenzone MyP&V.