11 June 2024
RIZIV: tegen 15/6/2024 hebben aangesloten (para)medici hun contract geselecteerd in ProGezondheid
ProGezondheid is sinds eind 2022 de nieuwe naam van MyRIZIV. Het portaal is toegankelijk voor individuele zorgverleners (met of zonder een RIZIV-nummer) en personen die van een zorgverlener een mandaat hebben gekregen om de administratieve gegevens van een zorgverlener te beheren.
U kunt de status van de uitstaande RIZIV-aanvragen in real-time opvolgen aan de hand van het scherm in Tango onder het luik Leven > Tools en vervolgens RIZIV-premieaanvragen kan u de informatie terugvinden die ons door het RIZIV werd bezorgd.
Via de filter kan de selectie verfijnd worden op basis van één of meerdere parameters. Indien gewenst kunnen gegevens op het scherm geëxporteerd worden naar Excel.
- De eerste 9 kolommen bevatten de gegevens van de verzekerde.
- De kolom ‘Geselecteerd’ geeft aan of het betrokken contract werd geselecteerd om een premietoelage op te ontvangen.
De kolom ‘Geselecteerd’ is op dit moment van belang. U kan op portefeuille verder filteren en dan in Excel-vorm exporteren. - De kolom ‘Status premieaanvraag’ geeft aan in welke status de toekenning zich bevindt.
- De kolom ‘Premie in euro’ geeft het bedrag aan dat in het contract gestort werd van zodra de betaling werd uitgevoerd.
Hierbij ter info nog enkele verklaringen bij de status premie-aanvraag
Allereerst is het belangrijk om op te merken dat indien er geen status zichtbaar is voor het contract, de procedure volgens schema verloopt en er voorlopig geen contra-indicaties zijn voor een normaal verloop. Toch kunnen we aan de hand van enkele statussen meer inzicht krijgen in de stand van zaken voor klanten:
Niet van toepassing | Het contract kon niet gekoppeld worden aan de premieaanvraag voor het betreffende jaar. Mogelijks werd het contract te laat opgemaakt of te laat doorgegeven. |
Dossier opgestart, nog geen aanvraag aangemaakt | Het contract werd correct gekoppeld. Echter wijst deze status op ontbrekende gegevens waardoor het RIZIV het dossier nog niet kon opstarten. Wellicht kreeg de zorgverlener een vraag om bijkomende informatie te bezorgen aan het RIZIV. |
Geen recht op premie | Het contract werd correct gekoppeld echter blijkt de zorgverlener niet te voldoen aan de voorwaarden voor toekenning van de premie. |
Klaar voor uitbetaling | Het contract werd correct gekoppeld en de zorgverlener voldoet aan de voorwaarden voor toekenning van de premie. |
Betaling uitgevoerd | Het contract werd correct gekoppeld en de betaling werd uitgevoerd. |
Betaling mislukt | Het contract werd correct gekoppeld maar de betaling kon niet worden doorgevoerd. Na uitklaring van de mismatch zal het contract opnieuw de status ‘Klaar voor betaling” worden toegekend. |