Keer terug
Richtlijnen voor het installeren van laadpunten in de parkeergarages van gebouwen

Richtlijnen voor het installeren van laadpunten in de parkeergarages van gebouwen

Elektrische voertuigen veroorzaken niet meer brandschadegevallen dan voertuigen met een klassieke verbrandingsmotor. Maar als een elektrische auto eenmaal vuur vat, dan vormen de hitte die vrijkomt, de snelheid waarmee dat gebeurt, de moeilijkheid om te blussen en de rookontwikkeling wél een reële verzwaring van het brandrisico, vooral dan in de garages binnenin flat- en kantoorgebouwen.

Elektrische voertuigen veroorzaken niet meer brandschadegevallen dan voertuigen met een klassieke verbrandingsmotor. Zo blijkt uit recente statistieken. Maar als een elektrische auto eenmaal vuur vat, dan vormen de hitte die vrijkomt, de snelheid waarmee dat gebeurt, de moeilijkheid om te blussen en de rookontwikkeling wél een verzwaring van het brandrisico in parkeergarages gebouwen.

Het plaatsen van laadpunten in de gemeenschappelijke parkeergarages binnenin flat- en kantoorgebouwen verdient dan ook extra aandacht. Om uw klanten hierover correct te kunnen informeren en adviseren, hebben onze brandpreventiespecialisten voor u een handige fiche gemaakt met daarin:

  • Een lijst van de belangrijkste factoren die het brandrisico vergroten of verkleinen.
  • Een overzicht van alle vereiste preventiemaatregelen voor de installatie van laadpunten, rekening houdend met het te verzekeren risico (laadpalen al dan niet geplaatst bij de constructie van het gebouw) en het aantal laadpunten in de parkeergarage.

Download hier uw brandpreventiefiche.

Meer weten?

Met uw technische vragen over deze materie kunt u terecht bij onze expert brandpreventie Hein Deruwe.