Keer terug
Nieuwe ontwikkelingen Life-Connect in Arbeidsongeschiktheid en Overlijden

Nieuwe ontwikkelingen Life-Connect in Arbeidsongeschiktheid en Overlijden

In mei lanceerden we het totaal vernieuwde aanbod Arbeidsongeschiktheid en Overlijden, waarmee u uw klanten de juiste bescherming biedt in iedere fase van hun leven. Een aantal zaken verliep op dat moment nog niet volledig automatisch. Wij brengen u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Life-Connect, waarmee we onze processen verder optimaliseren.

Inhoud:

Automatische koppelkortingen in Life-Connect

Stand-alone contracten voor rechtspersonen, die in Life-Connect worden opgesteld, kunnen gekoppeld worden aan een (premiebetalend) tweedepijlercontract. Door deze koppeling wordt op het stand-alone contract het tarief van een aanvullende waarborg toegepast.

Life-Connect geeft vanaf nu automatisch aan welke contracten gekoppeld kunnen worden. De verhouding tussen de premie van het tweedepijlercontract (2P-contract) en de premie van het gekoppelde contract zal worden gecheckt. Life-Connect opteert automatisch voor de best mogelijke oplossing voor de klant, met de maximale korting.

Praktische informatie

Welke contracten kunnen gekoppeld worden:

  • Verzekering Gewaarborgd Inkomen, onderschreven door een rechtspersoon (‘GI-toezegging’):
  1. (S)VAPZ
  2. RIZIV
  • Verzekering Gewaarborgd Inkomen - Omzet & Kosten, onderschreven door een rechtspersoon (‘GI-omzet’)
  1. IPT
  2. (S)VAPZ
  3. RIZIV

Wat zijn de voorwaarden tot koppeling?

  • Er worden maximum 2 contracten aan elkaar gekoppeld (1 contract arbeidsongeschiktheid wordt gekoppeld aan 1 2P-contract).
  • De verhouding tussen de premie van het hoofdcontract enerzijds en van alle aanvullende verzekeringen aan dit hoofdcontract en het gekoppelde contract anderzijds bedraagt 30/70.
  • Gekoppelde contracten worden opgevolgd. De automatische koppeling en het tariefvoordeel worden onmiddellijk geschrapt indien de voorwaarden niet meer vervuld zijn.

Toepassing in Life-Connect

  • Bij een nieuwe verzekering ‘GI-toezegging’/’GI-omzet’:
    • De premie inclusief en exclusief koppelkorting wordt altijd getoond op de offerte.
    • Het tarief inclusief korting wordt toegepast op het voorstel GI van zodra er minstens één 2P-contract in voorstelfase zit.
    • Een voorstel GI dat gekoppeld is met een 2P-contract zal enkel kunnen omgezet worden in een contract als het 2P-contract effectief uitgegeven is. De korting zal onmiddellijk toegepast worden op het contract GI.
       
  • Bij een bestaande verzekering ‘GI-toezegging’/’GI-omzet’:
    • Bij aanpassen contract GI: melding dat er ondertussen een koppeling mogelijk is.
    • Onmiddellijke toepassing van de korting op het contract GI (melding en toepassing korting enkel indien het 2P-contract effectief uitgegeven is).

Overdracht van rentes

Een stand-alone contract arbeidsongeschiktheid of een aanvullende rente arbeidsongeschiktheid kan worden overgedragen naar een ander contract. Sinds de release van mei 2024 stelt Life-Connect automatisch voor welke contracten of waarborgen kunnen worden overgedragen.

Met deze release zijn de tariefregels bij overdracht verder verfijnd: de premie wordt bij een overdracht automatisch herrekend aan het tarief in het doelcontract, aan de originele leeftijd.

Opgelet: het gaat enkel om overdracht tussen contracten binnen Life-Connect (dus geen overdracht van bestaande contracten die niet via Life-Connect werden opgemaakt).

Aanvullende dekkingen overlijden door ongeval

De aanvullende waarborg AVRO (Aanvullende verzekering tegen ongevallenrisico) kan in Life-Connect nu ook onderschreven worden voor nieuwe premiebetalende stand-alone overlijdensverzekeringen (onderschreven in Life-Connect).

We geven u een overzicht van de mogelijkheden:

OVERLIJDEN (stand-alone)

in alle fiscale pijlers

UNIVERSAL LIFE

in alle fiscale pijlers

Nieuw contract: toevoegen AVRO

 

Nieuw contract: toevoegen AVRO

Lopend contract:

Toevoegen/verwijderen AVRO

 

Bij één van de eerstvolgende releases zullen de mogelijkheden verder uitgebreid worden. We brengen u op dat moment op de hoogte.

Nieuwigheden AVRO in Life-Connect

De optionele aanvullende waarborg AVRO voorziet de uitkering van een kapitaal ofwel bij overlijden door ongeval ofwel bij totale en bestendige fysiologische invaliditeit door ongeval.

De volgende elementen zijn nieuw:

  • Optie “verkeersongevallen”
    De klant kan ervoor kiezen om het ongevallenrisico te beperken tot verkeersongevallen. In dat geval i de premie lager zijn.
  • Afwijkende looptijd
    De klant kan ervoor kiezen om de AVRO minder lang te laten lopen dan de hoofdwaarborg, maar moet minstens gelijk zijn aan de duurtijd van de waarborg premieteruggave indien aanwezig.

80%-regel en aanvullende rente

De 80%-berekening voor IPT heeft soms tot gevolg dat de verhouding tussen de premie voor de aanvullende rente en de premie voor het spaargedeelte niet kan voldoen aan de 30/70-regel.

Op het moment van de fiscale hervorming (in 2022) hebben we hiervoor een snelle, werkbare oplossing uitgewerkt: in de gevallen waar het door de fiscale regelgeving niet langer mogelijk was nog premies in het spaargedeelte van een lopend contract te storten, kon u de dekking van de aanvullende waarborgen verder laten lopen door de storting van een periodieke premie van minimum €25 per fractionering voor het spaargedeelte. Voor deze contracten wordt er geen fiscaal attest afgeleverd.

Sinds de nieuwe release van begin mei is het echter perfect mogelijk om via Life-Connect bestaande rentes arbeidsongeschiktheid over te dragen naar een nieuw stand-alone contract Gewaarborgd Inkomen of naar een ander contract als aanvullende waarborg.

Daarom is de normale regel 30/70 terug van kracht voor alle nieuwe zaken en wijzigingen op bestaande zaken. Ook de gewone regels bij een daling van de spaarpremie zijn van kracht.

Wist u dat de klassieke portefeuille Leven in Life-Connect raadpleegbaar is?

Ook uw klassieke portefeuille Leven is raadpleegbaar in Life-Connect

De contracten en de gegevens van de partijen en reserves van deze contracten zijn beschikbaar. In een volgende fase zullen ook de kwijtingen van deze contracten zichtbaar zijn. We brengen u op dat moment op de hoogte. Op deze manier maken we Life-Connect steeds vollediger.

Opgelet: Heeft een klant een klassiek contract én recent contract dat werd opgesteld via Life-Connect, dan zal deze klant twee keer voorkomen in Life-Connect. De achterliggende klantenbestanden werden voorlopig nog niet gekoppeld. Wat betekent dit concreet:

Als de klant alleen een ‘klassieke polis’ bij ons heeft, dient u voor een nieuw contract de klant opnieuw te registreren in Life-Connect.
Heeft de klant al een klassieke en Universal Life polis, dient u bij het opstellen van een nieuw contract het klantennummer te selecteren dat verbonden is aan deze laatste polis.