2 September 2024
Inhaalbeweging voor het verkrijgen van EPC-attesten
De Nationale Bank van België (NBB) verplicht ons om voor alle kredietdossiers die zijn gestart vanaf 2017 het energieprestatiecertificaat (EPC) op te vragen van het onroerend goed dat in waarborg werd gegeven voor een hypothecair krediet. Deze informatie moet vanaf 2025 jaarlijks gerapporteerd worden aan de Nationale Bank van België, zowel voor de bestaande kredietportefeuille als voor nieuwe kredieten.
Sinds 21 juni 2021 schrijft de dienst Hypothecaire Kredieten de EPC-informatie weg in haar beheersysteem. Dat betekent dat voor de jaren 2017 tot en met juni 2021 de EPC-attesten niet structureel werden opgevraagd en vaak niet in ons bezit zijn.
Voor deze periode maken we een inhaalbeweging. Als we niet in het bezit zijn van het EPC-attest van een dossier, schrijven we de kredietnemers aan en vragen we hen om het aan ons te bezorgen.
Wedstrijd voor klanten die EPC aanleveren
We hebben aan de oproep om het EPC aan te leveren een wedstrijd gekoppeld waarmee uw klanten kans maken op een prijs (1 van de 10 IKEA-cadeaubonnen van 100 euro). We hopen daarmee de responsgraad te verhogen. Bekijk een voorbeeld van de brief die uw betrokken klanten ontvangen.
Uw klant heeft 3 mogelijkheden om het EPC-attest aan ons te bezorgen, namelijk:
- via mail
- per post
- aan u als kredietbemiddelaar
Mochten klanten het EPC-attest aan u bezorgen, gelieve dit dan zo snel mogelijk door te sturen naar:
- beheerkredieten@hyposervice.be voor Nederlandstalige klanten.
- gestioncredits@hyposervice.be voor Franstalige klanten.
U kunt de klant gerust nog eens herinneren aan het wedstrijdelement en de kans om een IKEA-cadeaubon te winnen.
Commerciële opportuniteit door inhaalbeweging
Deze inhaalbeweging kan voor u een opportuniteit zijn om klanten met minder goede EPC-scores en voldoende solvabiliteit, te wijzen op de mogelijkheid van een wederopname of een bijkomend krediet, om verbeterwerken op vlak van energie-efficiëntie uit te voeren (voor minstens 12.500 euro). Vergeet ook niet dat de schijf ‘werken’ recht geeft op een korting van 0,20%.
Ons doel is om met deze inhaalbeweging de verplichte informatie voor de NBB maximaal te vervolledigen. We schrijven de klanten aan maar verwachten geen proactief initiatief van u met betrekking tot deze campagne, tenzij het doorsturen van EPC-attesten die de klanten aan u bezorgen. Alvast bedankt voor uw medewerking.
Hebt u vragen of wilt u meer info?
Uw district manager helpt u graag verder.