Keer terug
Opname kredietaanvraag in de opvolgtool: nieuwe procedure voor de vereiste documenten

Opname kredietaanvraag in de opvolgtool: nieuwe procedure voor de vereiste documenten

Wat wijzigt er?

Om te kunnen voldoen aan de servicevereiste (SLA) voor het nemen van een beslissing in het kader van de analyse van een kredietdossier zal vanaf maandag 23 september 2024 de volgende werkwijze van toepassing zijn:

Nieuwe kredietaanvragen worden gescreend op de aanwezigheid van volgende minimumvereisten

Op vlak van compliance:

  • Aanvraagformulier en PEP-vragenlijst is volledig ingevuld en getekend door de aanvrager en de kredietbemiddelaar. 
  • Aanvraagformulier: als de kredietaanvrager niet uit de regio van de kredietbemiddelaar komt, is hiervoor een verklaring door de kredietbemiddelaar ingevuld. 
  • Loonfiches zijn door de kredietaanvragers ‘voor echt’ getekend.
  • Aanslagbiljetten van de kredietnemers zijn aan de kredietaanvraag toegevoegd.
  • ID kaart en EiD: de uitgelezen identiteitsgegevens zijn aan de kredietaanvraag toegevoegd.

Op vlak van de analyse:

  • Bewijs van eigen middelen is aan de kredietaanvraag toegevoegd.
  • EPC: alle nodige EPC-attesten zijn aan de kredietaanvraag toegevoegd.
  • De aankoopbelofte of compromis is aan de kredietaanvraag toegevoegd. 

Als bij het doorsturen van een kredietaanvraag niet is voldaan aan deze minimum vereisten, wordt: 

  1. de aanvraag teruggestuurd naar de kredietbemiddelaar en
  2. wordt de aanvraag niet opgenomen in de opvolgtool van de dienst hypothecaire kredieten. 
  3. wordt het dossier niet toegewezen aan een kredietanalist.

De teruggestuurde mail wordt bij de dienst Hypothecaire Kredieten niet verder opgevolgd. U bent verantwoordelijk om de mail met de kredietaanvraag opnieuw door te sturen met de noodzakelijk minimum vereiste documenten. De service level van 10 werkdagen voor het nemen van een beslissing begint niet te lopen. 

Pas wanneer alle documenten van de minimum vereisten in de mail van de kredietaanvraag aanwezig zijn, zal:

  • het kredietdossier worden opgenomen in de opvolgtool (Qfile) en een opvolgnumer krijgen
  • een analist toegewezen worden voor de analyse van de kredietaanvraag
  • u een mail ontvangen, die het opvolgnummer (QFile-nummer) en de toegewezen analist vermeld die de kredietanalyse zal uitvoeren. 

We herinneren er u ook aan dat het aanvraagformulier de volledige checklist bevat van alle documenten die noodzakelijk zijn bij het indienen van een kredietaanvraag.

Doelstellingen van de nieuwe werkwijze

  1. De servicevereiste (SLA) van 10 werkdagen kan voor heel wat kredietaanvragen niet worden ingelost omdat noodzakelijke documenten voor het indienen van de kredietaanvraag ontbreken. We wensen deze in de toekomst te kunnen behalen.
  2. De operationele efficiëntie verhogen door te vermijden dat een analist zich verdiept in een dossier en dat dossier dan moet ‘parkeren’ omdat blijkt dat er noodzakelijke documenten ontbreken om een beslissing te kunnen nemen. 
  3. De algemene doorlooptijd (beslissing + uitgifte kredietaanbod) van een kredietaanvraag verminderen.
  4. De klantentevredenheid verhogen.

Wij hopen op uw medewerking te kunnen rekenen om deze doelstellingen te kunnen realiseren en danken u alvast voor uw medewerking! 

Hebt u vragen of wilt u meer info?

Uw district manager helpt u graag verder. U vindt deze communicatie ook terug op Tango onder Bibliotheek > Hypotheek > Newsletter.