Keer terug
Achter de schermen bij de reclamespot van P&V

Achter de schermen bij de reclamespot van P&V

Onze humoristische reclamespot voor P&V is bedoeld om bekender te worden bij het grote publiek. Daarnaast versterkt de spot het imago van P&V en haar adviseurs als verzekeraars ,maar bovenals mensen. Hoe wordt zo'n reclamespot voor tv, sociale media en zelfs de bioscoop nu eigenlijk gemaakt? Wat komt er allemaal bij kijken? Denis Reinier volgde het project van a tot z en vertelt ons meer over dit avontuur.

Alles begint met een idee ...

Denis Reinier (brand lead P&V): "Elke reclame begint met een idee. Dat idee moet wel in lijn zijn met onze merkpositionering, zodat het verhaal coherent is. Daarom werkten we samen met het communicatiebureau BBDO, dat ook al had meegewerkt aan de herpositionering van ons merk P&V ('Verzekeraars, maar bovenal mensen'). De reclame moest gebruikmaken van eenvoudige en impactvolle beelden en taal, zodat onze doelgroep meteen begrijpt wie P&V is en wat haar boodschap is. Naar aanleiding van deze spot is onze held Pascal geboren, een fictieve P&V-adviseur die met zijn eigen beproevingen ons merk de komende jaren zal vertegenwoordigen."

Een regisseur kiezen

Denis: "Drie voorgeselecteerde regisseurs bezorgden ons een intentienota met de details van hun draaiboek voor onze spot, zoals de scènes, de casting, de locatie enz. De keuze viel op CZAR, een Belgisch productiebedrijf, en Bart Timmer, een Nederlandse regisseur die tot de grote Europese namen behoort voor het maken van reclamespots en al talrijke prijzen heeft gewonnen. Met grote nauwlettendheid, een flinke dosis humor en een scherp oog voor storytelling en detail liet hij zien dat hij ons project het beste had begrepen."

De productie voorbereiden, een kwestie van details

Denis: "In week 5 van het project vond een belangrijke vergadering plaats met alle betrokken personen om alle details te bespreken en te regelen: de middelen en materialen die nodig zijn voor de opnames, make-up, al het technisch materiaal voor de set, de styling, voice-over, casting enz. En ook de toelatingen voor de opnames op de gekozen locaties. Zo kozen we een huis dat bestemd was voor afbraak en dat we voor de spot hebben laten overstromen. Al deze voorbereidingen waren nodig voor een goede productiefase en een opname in optimale omstandigheden."

Eindelijk filmen!

Denis: "De opnames vonden plaats begin februari, gedurende twee volle dagen en op twee plaatsen: een huis in de buurt van Brasschaat dat we lieten overstromen en een kantoorruimte bij de Antwerpse dokken die het P&V-kantoor voorstelde. En dan waren er nog onze acteurs: de held, zijn vrouw en hun twee kinderen, en het koppel klanten."

 

Een overstroming nabootsen is geen kleine klus

Denis: "Eerst moesten we het lege huis 'aankleden' met de nodige persoonlijke accessoires om het plaatje realistisch te maken, alsof er een gezin in woonde. Om drie verdiepingen te laten overstromen, moesten we vervolgens een systeem installeren met twee zwembaden, 400 meter buizen en een pompsysteem om 90 m³ verwarmd water op te pompen aan 6.000 liter per minuut. En dat alles om de eerste scène van de spot te doen slagen, waarin bijna 10 m³ water in minder dan drie minuten naar buiten stroomt als onze held Pascal de voordeur van de woning opentrekt. De filmploeg stond tot aan de knieën in het water en droeg visserskledij!"

“Een andere uitdaging was het creëren van een overstroming zonder water te verspillen. Het water werd opgepompt uit een nabijgelegen vijver, het werd in een gesloten circuit gebruikt en vervolgens terug in de vijver gepompt.”

 

De conclusie

Denis: "Dit was ongetwijfeld een apart en buitengewoon moment in mijn traject als brand lead. Zelfs de verantwoordelijke van de cel tv-productie bij BBDO, met een carrière van meer dan 700 opnames, vertelde me dat dit een van hun meest indrukwekkende opnames was. De sfeer op de set tussen alle betrokken teams was uitstekend, niet alleen tijdens de opnames maar ook gedurende de hele productieperiode van negen weken. En tot slot ben ik blij met de positieve feedback van het agentennetwerk over de spot. Het is nu enkele maanden wachten voor we resultaten hebben over de impact op het publiek. Tot dan nodig ik alle collega's uit om onze tv-spot zoveel mogelijk te delen via hun sociale netwerken. Zij zijn namelijk onze voornaamste ambassadeurs."